Av det jag sett på försäsongen hittills har det funnits tendeser till kemi mellan Little och Wright samt mellan Lycksell och Brodecki. De sistnämnda verkar tycka att det är kul att spela ihop och ser ut att ge varandra energi på det där sättet som man sett ungdomskedjor göra i andra lag genom åren. Det vore intressant att ta tillvara på, tycker jag.
Derek Roy har mycket hockey i sig och borde kunna leda vilken toppkedja som helst i SHL. Föga förvånande har han inte sett supertaggad ut hittills men jag räknar med att han kommer steppa upp på ren skicklighet och proffessionalitet när serien drar igång. Jag är dock lite tveksam till att ha honom och Whitney i samma kedja då det kanske riskerar att bli lite halvhjärtad backcheck när det börjar gå emot. Sörensen ter sig därför som en lämplig vinge till Roy av "motsatt" anledning, om ni förstår vad jag menar.
Så,
öppen plats - Wright - Little
Sörensen - Roy - öppen plats
Lycksell - öppen plats - Brodecki (eller öppen plats - Lycksell - Brodecki)
borde ha goda förutsättningar att utgöra en bas för anfallsspelet. Jag tycker det finns goda argument för de flesta spelare att mejsla in på de lediga platserna men spontant ser jag bara en möjlig lösning för Whitney (om han ska vara med) och det är med Wright och Little i första.
Gordon lär (och ska) inte spela lägre ner än andrakedjan så det ser onekligen tjockt ut i de två lägre formationerna.
Filip Karlsson rapporteras klar för spel och Sebbe Karlsson har ju så klart inte gett upp hela säsongen. Det ger vid handen en jäkla massa hockeyspelare som ska få rum "där nere":
- Succén Södergran.
- Danne Pettersson, som imponerat stort i de två matcherna han spelat.
- Jimmy A, som fått mycket beröm av coach Jonsson och spelat PP och gjort det bra.
- Trucken, som har toppline-hockey i sig och sällan är dålig när han får chansen.
- Karlström, som ser ut att ha tagit ett kliv under sommaren och verkligen var pigg mot FBK.
Ja, och så
- nyförvärvet Filip Karlsson och
- assisterande kapten Sebbe då...
Ska vi spela på fem kedjor eller är det dags att börja fundera på vilka som ska bort?