Målen ska fördelas på så många spelare som möjligt, det håller jag med Hemlin om. Det jag däremot inte tycker är bra är den procentuella utdelningen spelarna emellan när det gäller målskyttet. Vi har, precis som Köttet säger, bara en spelare på Top 25 listan och han har inte gjort över 20 mål..
Vi kollar lite på dom andra lagen på deras toppskyttar i förhållande med antalet mål som hans (och i vissa fall hennes, som i Modo exempelvis) lag har gjort.
Färjestad har gjort 185 mål, varav Peter Nordström har gjort 26 (14,05%)av dom.
Djurgården har gjort 136 mål, varav Fredrik Bremberg har gjort 23 (16,91%) av dom.
Mora har gjort 133 mål, varav Pavel Brendl har gjort 34 (25,56%) av dom.
Frölunda har gjort 145 mål, varav Tomi Kallio har gjort 17 (11,72%) av dom
Luleå har gjort 155 mål, varav Tomas Surovy har gjort 23 (14,83%)
Modo har gjort 144 mål, varav Per-Ã…ge Skröder har gjort 28 (19,44%) av dom.
Skellefteå har gjort 128 mål, varav Magnus Wernblom har gjort 23(17,96%) av dom
HV 71 har gjort 158 mål, varav Jukka Vuotilainen har gjort 15 (9,49%) av dom.
Brynäs har gjort 140 mål, varav Nicholas Angell har gjort 14 (10%) av dom.
Timrå har gjort 124 mål, varav Jonatan Hedström har gjort 13 (10,48%) av dom.
Malmö har gjort 112 mål, varav Mikael Wahlberg 14 (12,5%) av dom.
Sist, men inte minst:
Cluben har gjort 138 mål, varav Tony har gjort 16 (11,59%) av dom.
Med andra ord så är bara HV, Brynäs och Timrå sämre än oss. (siffrorna är hämtade från http://stats.swehockey.se, förutom procentsiffrorna som jag lade till.) Man får även tänka på att några lag har två eller flera spelare som ligger högt upp i topplistan för målskyttar, som exempelvis Färjestad och Djurgården.
En annan sak som är lite talande för att vi inte har en skyttekung är skytteligan som räknas efter mål på antal skott. Där har vi inte en enda spelare på Topp 25.
(Allt enligt stats.swehockey.se)
Det talar lite för sig själv - det behövs en sniper i laget. Det är inte så enkelt att hitta en, jag vet, men Ackeströmpengarna plus lite extra ur kassan kunde ju gått till den personen istället.