Nu är ni inne på knepiga grejer!
Att vi skriker ut förmodade framgångar och möjligt SM-guld när vi värvar heta spelare under försäsongen tycker jag hör silly season-optimismen till. Det är en del av charmen för oss inbitna LHC-nördar att få "drömma" oss bort lite mitt under hockeyabstinensen sommarmånader.
Jag ska skriver drömma med citationstecken eftersom drömmarna ändå är någon form av realism med optimism. Vi vet att för att ta SM-guld måste man ha:
- En bra målvakt
- Bra backar
- Bra kedjor, där det på senare år verkar en framgång att ha flera bra kedjor eller en bred trupp
- Någon eller några spelare som överträffar det mesta och blir hjältar
- Det viktigaste! Att hitta slutspelsformen / att bli en odödlig lagmaskin / vinnarkultur etc.
Varje lag i SHL kan på försäsongen bara göra något åt de första tre punkterna, sedan träna så hårt/bra det bara går samt försöka sätta spelet eller spelidén man har.
Till årets säsong:
- Värvade vi Monstret
- Vi hade Billins, Näkyvä, Mullen, Eddie, Lundgren, AK47, Ginning och Björkman. Tre offensiva backvapen, tre defensiva och två ungtuppar. Vissa menade att vi saknade en "polis". Det åtgärdades under säsongen.
- Till säsongen tänkte vi att vi nästan kunde matcha tre (!) förstakedjor:
Zengerle - Roy - Gordon
Olimb - Olimb - Trucken (eller annan)
Lilja - Tony - Sörensen
Sylven - Pajen - Jimmy
Resten
Ingen kunde veta att Zengerle och framförallt Tony skulle vara så dåliga. Hade de, framförallt Tony, levt upp till sina förväntningar hade vi ta mig fan haft tre förstakedjor, en spännande backsida och ett nyvärvat Monster i kassen. Helt på sin plats att drömma om guld med de förutsättningarna. Gällande de två sista punkterna om slutspelsform/lagmaskinskänsla etc så finns det ingen lathund i hur man löser det. Till den här säsongen pratades det ändå om att man har ett lag som till större utsträckning har hjärtat på rätt plats, eller vad man säger. Fler fanbärare helt enkelt - Tony och Sörensen istället för Little och Roe. Mer hjärta till laget. Det skulle kunna ge bättre förutsättningar för att få till den så viktiga slutspelskaraktären.
Vi får se hur det blir till årets slutspel men Växjö blir väldigt svårslaget i år.
Jag tycker dock att vi har haft förutsättningarna rent silly season-mässigt för att gå hela vägen i år, och hoppas att vi kommer få det även till nästa säsong. Någon gång kommer vi ta det jävla guldet!