Offence:
Ny - Ny - Ny
Lycksell/Ny - Roy/Ny - Sörensen
Ny/Lycksell - Roy/Ny - Trucken/Törna
Jimmy - Sebbe - Sylve
Törna/Trucken
Låna ut Karlström
Kommentar: Vi behöver värva en helt ny första line enligt mig. Vet att många gillar Roy, jag ser honom dock absolut inte som en första line center. Han kommer vara nästan 36 år vid nästa slutspel, det är absolut ingen som kommer leda oss till ett SM-guld. Tycker sen OS att han sett riktigt dåligt ut. Detsamma gäller Sörensen, helt försvunnit i matcher. Anser därför att vi behöver en hel ny första line. Lilja skulle jag inte gråta om han får förlängt för att befinna sig i en 3e line, tycker inte han håller högre klass än det. Han är för begränsad i sitt spel. Gordon kommer bli för dyr att behålla.
De vi ska förlänga med är alltså Törna, Sylve och ev. Lilja. Resten är det bara att låta gå. Vad vi ska ha in har jag inget att bidra med, hade gärna sett Sjögren och Zacke men tror ingen av de kommer hamna här. Sjögren kommer ha högre anbud från andra klubbar och Zacke har själv sagt att han kommer stanna utomlands ett /ett par år till. Jag hade gärna sett att man hade lite lediga platser i 3e och 4e line men med tanke på vilka spelare vi har kontrakt med kommer det inte ske. Sylve, Andersson, Törna, Sebbe, Trucken tycker jag alla är 3e/4e line. Därför kommer det återigen vara svårt att lyfta upp juniorer om vi inte ger de ledande positioner vilket jag inte anser att vi har någon junior som kan göra. Lycksell fungerar som komplement i en 2a/3e. Hur mycket man än gillar att se honom på isen har han inte öst in poäng som man kanske får känslan av. Som jämförelse, Karlström har fått väldigt mycket kritik i år.
Lycksell: 26 matcher - TOI/GP 8:41 - 7 poäng - 0.27 ppg
Karlström: 35 matcher - TOI/GP 8:07 - 5 poäng - 0.14 ppg
PPG skiljer ganska mycket, så han gör det mycket bättre än Karlström men 0.27 PPG är inte jätte mycket, därför ser jag honom inte att kunna befinna sig i en ledande position. Om han får mer istid tror jag han kommer växa med det förtroendet och öka på sin PPG men inte till den grad att han kan leda en kedja, utan mer som komplement. Tror max på 0.5 PPG vilket inte tyder på en ledande roll i en toppkedja.
Vill ha in: En stor "tank" center á la Sjögren
En skicklig center med fart á la Zacke
En rivig ytterforward med fart som är skicklig á la Möller
En ytter med målsinne á la Little
Ovan är exempel på spelstilar jag vill ha in, vet såklart att vi inte kommer få in Möller eller Little exempelvis.
Defence:
Billins - Ny
Ny - Ny
Anton - Eddie
Ginning - Bibic/Björkman
Kommentar: Bibic är enligt mig för begränsad i sitt spel. Han hade kunnat fungera som 7e/8e back för vi saknar fysiken i vår backuppsättning. Nu har vi dock både Ginning och Björkman på kontrakt som 7e/8e. Det är om vi sätter Ginning eller Björkman i juniorlaget och plockar upp om vi får flertalet skador på backar. Det finns utvecklingspotential i Bibic men i nuläget platsar han knappt som 7e back i ett topplag. Näkyvä vill bara spela 25 matcher på en säsong, i alla fall sett till hur han presterar. Jag tror även han kommer bli dyr att behålla då det säkerligen finns ett antal lag i NLA/KHL som skulle kunna tänka sig ta in honom. Eddie har ju varit komplett värdelös i år, han har tyvärr kontrakt till 19/20 så finns inget att göra där. Se istället till att ta in spelare som kan ersätta honom från viktiga roller.
In: Dahlbäck (ryktas dock till KHL)
Bäckman
En till back, inget förslag där. MÅSTE vara rightare!
MV:
Gustavsson - Johansson
Team captains: Inte några förslag här men vill varken se Sebbe eller Larsson med ett "A". Tror dock båda kommer få behålla det.
Tränare:
Tagnes
Östman
Åkerman
Det kommer tyvärr inte ändras något på tränarsidan då de har kontrakt. Hade gärna sett ny tränaruppsättning!
OBS: Vet att vår ekonomi är dålig, ovan är lite av önsketänk men ändå med ändå kanske inom rimliga gränser med tanke på nya avtalet. Dessutom har jag inte ens valt att diskutera folk som har kontrakt till och med nästa säsong trots att jag inte vill ha kvar dem, exempelvis Sebbe.