Lukkinen wrote
De allra flesta lagen har spikat sina trupper nu och SHL 17/18 ser minst sagt intressant ut. Bara sett till spelarmaterialet de olika lagen besitter skulle jag vilja grovindela lagen i tabellen på följande vis:
[size=150]Plats 1-4 utan inbördes ordning[/size]
- Frölunda
- HV71
- Skellefteå
- Cluben
[size=150] Plats 5-7 utan inbördes ordning[/size]
[size=150]Plats 8-10 utan inbördes ordning[/size]
- Djurgården
- Luleå
- Färjestad
[size=150]Plats 11-14 utan inbördes ordning[/size]
- Rögle
- Karlskrona
- Örebro
- Mora
Håller ni med mig? 😛
Håller med dig om allt utom att jag tror Växjö ska upp till plats 1-5. Tycker de är på samma nivå som de övriga 4 lagen i topp. Satt f.ö och funderade på Brynäs härom dagen. Sett till spelare tycker jag att deras lag ser ganska likt förra säsongen. Den enda som inte "går" att ersätta är Lindblom, annars tycker jag faktiskt att deras lag ser likt förra årets. Det STORA tappet här är Bulan. Det kommer göra att de hamnar plats 5-7 som du skrivit istället för i toppen.
Här kommer de mest relevanta delarna i mitt inlägg som jag postade i Silly season tråden. Är det någon som vill läsa massa skit om varje enskild spelare så får ni gå till den tråden (s.65)
LHC 17/18
Backar
Billins - Larsson: Bra mix av offensiv och defensiv. Båda med bra första pass.
Näkyvä - Lundgren: Fungerade bra mot slutet. Låt de köra tillsammans igen. Bra mix av offensivt och defensivt.
Mullen - Karlsson: Bra mix av offensiv och defensiv. Mullen med bra pass och Karlsson som kan driva puck.
Ginning/Björkman: Våra upcomings som hoppar in där det behövs.
Genomsnittlig ålder backar: 24,6
Genomsnittlig längd backar: 183.5
Genomsnittlig vikt backar: 85,9 kg
Antal vänsterskyttar backar: 7 st
Antal högerskyttar backar: 1 st
Spelare med kontrakt minst 18/19: 5 st
Forwards
Sylvegård - Roy - Zengerle: Sylvegård tillför storlek, tuffhet. Roy och Zengerle blir lekkamrater.
K.A. Olimb - M. Olimb - Gordon: Gordon tillför tuffhet till våra norrmän. Den här fungerade inte bra förra året men med Olimbarna skadefria från början kan det bli bra.
Lilja - Mårtensson - Sörensen: Två riktigt snabba ytterforwards med Mårtensson som rutinerad playmaker. Dröm line
Sebbe - Pajen - Trkulja: Stabil fjärde line. Bra bakåt men även god potential till att göra en del poäng.
Karlström, Andersson
Gordon - Roy - Zengerle: Gordon tillför tuffhet. Roy och Zengerle lekkamrater.
K.A. Olimb - M. Olimb - Sörensen: Sörensen tillför tuffhet och snabbhet till norrmännen
Lilja - Mårtensson - Sylvegård: Bra defensiv kedja med potential framåt också.
Sebbe - Pajen - Andersson: Checking line som kan kan bidra offensivt.
Trkulja, Karlström
Skulle dock inte bli förvånad om det skulle bli att Trkulja petar ned Sylvegård till 4e.
Om Olimbarna tillsammans inte fungerar kan man ställa upp såhär:
K.A Olimb - Roy - Gordon
Trkulja - M. Olimb - Sörensen
Lilja - Mårtensson - Zengerle
Sebbe - Pajen - Sylvegård
Det gäller verkligen att förtjäna sin plats i år. Vi har väldigt bra spelare som får stå utanför truppen. Vi har 8(!) spelare som kan spela centrar i år. Jag tycker dock vi ska hålla oss till dessa centrar så länge ingen av dem är skadad. Vi kan ställa upp på otroligt många olika sätt. Det är verkligen bara att testa nya formationer om det är någon kedja som inte fungerar. Enligt mig är det svårt att få plats med Karlström i laget så länge ingen är skadad. Trkulja kan slå sig in och ta en bra plats i laget men kan även hamna långt ned. Här ovanför är i alla fall 6 olika sätt man kan formera våra forwards på. Får se hur Tangnes och C.O gör. Hoppas bara de inte är rädda att testa nytt när något inte fungerar.
Genomsnittlig ålder forwards: 28,0
Genomsnittlig längd forwards: 182,3 cm
Genomsnittlig vikt forwards: 87 kg
Antal vänsterskyttar forwards: 11 st
Antal högerskyttar forwards: 3 st
Antal forwards med kontrakt minst 18/19: 6 st
Powerplay
1a:
Zengerle - Tony - Roy
Gordon - Näkyvä
2a: M. Olimb - Sörensen - K.A. Olimb
Mullen - Billins.
Jag har svårt att hitta powerplayformationer som jag är nöjd med... Men kanske detta ovanför? Ev. Med Pajen/Sebbe/Sylve framför mål.
Vi har en otrolig bredd på våra forwards. Vi har många som kan bidra med poäng och även några spetsspelare. Vi har dock flera spelare som behöver göra framsteg från förra säsongen. T.ex Olimbarna och kanske Gordon? Eller var förra säsongen hans sanna nivå? Roy och Zengerle är två halvosäkra kort enligt mig. Det kan dock nästan kännas som vi har “för många bra” forwards om alla spelar som de förväntas(vilket aldrig händer haha). Att sätta t.ex Andersson som 13e forward när han ändå spelat SHL som ordinarie i 2 säsonger känns konstigt. Karlström tror jag lånas ut och kallas tillbaka vid behov. Vi har många som kan spela powerplay, gäller bara att få ihop rätt formationer som producerar. Vi har även kvar en kärna av spelare som spelar boxplay, samt några nya som kan spela det. Jag är nöjd med våra forwards. Backarna ser bra ut. Vi har många backar som kan starta spelet bra. Kan saknas saknas fysiskt spel från backarna men det får vi se..
Det är nu upp till tränarna att få ihop det. De har återigen fått spelare som är kapabla till att vinna SM-guld. Nu är det det svåraste kvar. Nämligen att få ett samspelt lag som har roligt, håller ihop och kämpar tillsammans när det är som tuffast. Jag hoppas att de vågar flytta runt och testa nytt om saker inte fungerar i år med tanke på bredden, då vi kan ställa upp på otroligt många sätt. Få spelarna att spela som BÄST i vår. På tal om det, tycker även vi har ett bättre slutspelslag i år. Vi har Sylvegård, Sebbe, Sörensen som vi vet är är slutspelsgrisar, ev att Andersson är det också va? . Få nu ihop det här laget så kan det bli ett roligt år med förhoppningsvis ett bra slut med det där efterlängtade guldet.