Mina tankar:
För det första, jag hade hemskt gärna sett Bergfors lyckas i Cluben, förstås. Nu blev det smärtsamt tydligt att det inte aldrig skulle ske. Det vi då hade var en svindyr "stjärna" som åkte runt och var knäckt och tog istid från betydligt bättre och hungrigare spelare än han själv. Inte bra för någon. Inte bra för LHC, som drogs med en kass spelare, inte bra för Bergfors som åkte omkring och var olycklig och absolut inte bra för främst Gallo som ofta fick nöta bänk trots att han förtjänade istiden mer än Bergfors. Laget presterar bättre utan Bergfors och killen är bränd i Linköping. Enda vettiga lösningen var då att göra sig av med honom och spara in ett par kronor. Nu får vi in Karterud istället. Definitivt ingen stjärna men han visade i CHL att han är kapabel att göra ett riktigt hyggligt gnuggarjobb i LHC, definitivt inte sämre än Bergfors. Nu har vi istället en situation där förmodligen Karterud kommer vara 13e forward i ett lag som funkar bra som det är. Spelarna som förtjänar istiden kommer att få den istället för att en spelare med fetast lönecheck oförtjänt kommer att ta istiden. Självklart är det ingen optimal situation men jag tror det under förutsättningarna är en så bra lösning vi kunde få till. Handen på hjärtat, vem trodde på allvar att vi skulle få in en stjärnspelare istället för Bergfors?