Sakic wroteRob! wroteKHL har ju uttalat mål om att dra ner på antalet utlänningar, så förhoppningsvis ska väl inte alltför många spelare flockas dit framöver. Iallafall inte vad vi fått vänja oss vid senaste säsongerna.
Vad det gäller Schweiz så vet jag inte hur mycket mer spelare kan tänkas tjäna där nere, men det är väl inga överdrivna skillnader även om de just nu är lite i framkant för den absoluta toppen. Men förhoppningsvis blir det ändring på det i och med nya tv-avtalen börjar gälla efter nästa säsong.
Nog fan är det inte osten och bergen som spelarna flyttar dit för. Du har ju en skattesats som inte går att jämföra med våra skatter. Tjänar du 167% av genomsnittslönen i Schweiz uppgår skatten (som andel av arbetskraftskostnaden) till 27% jämfört med Sveriges 51%.
Sen kan jag nada om eventuella artistlösningar, om det är annorlunda för idrottare osv.
Finns garanterat mycket annat som lockar med Schweiz också.
- Vackert land, möjlighet till skidåkning i princip var som helst.
- Extremt korta bortaresor
- Lägre träningsdos än i Sverige --> Mer fritid och familjetid
- Öppnare, mer offensiv ishockey
- Minst lika mycket publik och publiktryck som i Sverige
Hade jag varit hockeyspelare och inte haft ett lag som jag brann för på samma sätt som jag som supporter gör för LHC hade jag varit väldigt lockad att köra ett äventyr i Schweiz, även om det hade varit samma pengar, vilket det ju inte heller är. Som Sakic är inne på ger ju samma lön betydligt mer i plånboken i Schweiz.