Ja, överlag känns det som att vi kommer ha ett starkare lag på pappret nästa säsong. Mäki har ju i princip bekräftat att spelarbudgeten kommer öka. Visst, Roe och Little är inte kattpiss och blir inte lätta att ersätta men åt andra hållet har ju Salmela och Bergfors varit grovt överbetalda sett till vad de presterade.
Målvaktssidan blir spännande att se hur man resonerar kring. Jag gissar att Emvall väljer att ta in någon med ungefär samma ingångsvärden som JJ där de får tävla om istiden.
Högberg ut Ny utvecklingsbar målis som Vernblom sett potential i in
Borde i så fall rendera i samma eller lägre kostnad.
Backsidan bör bli starkare till nästa säsong. Om vi utgår ifrån att Anton blir kvar så räknar jag med:
Salmela, Carlsson och Kristensen ut Bäckman och Billins eller motsvarande in
Därtill tar både Björkman och Ginning kliv framåt.
Lundgren-Näkyvä
Larsson-Bäckman
Karlsson-Billins
Björkman, Ginning
Välbalanserat, känns bättre än årets upplaga och därtill inte osannolikt att den här backsidan även är billigare.
Forwardssidan bör det hända en del med. För att det inte ska bli för mycket kaos i tankarna utgår jag ifrån att Pajen, Lilja och Gallo förlängs med totalt samma lönenivåer (Pajen ner lite, Gallo och Lilja upp lite).
Fogen, Little, Roe, Müller, Karterud, Törna ut Mårtensson, Karlström, Sörensen, Andersson in
Olimb-Olimb-Gordon(pånyttfödd)
Sylven-Tony-Sörensen
Lilja-Pajen-Andersson
Sebbe-Karlström-Gallo
Ser rätt blekt ut, MEN då är det också en jävla massa pengar insparade här. Ut-posterna känns bra mycket tyngre än in-posterna lönemässigt.
Slutsats - Med tanke på att ovanstående resonemang innebär besparingar i varje lagdel kombinerat med att Mäki utlovat(?) ökad spelarbudget kan man nog förvänta sig att ovanstående lär kryddas rätt rejält. En riktig kanon på forwardssidan alternativt två riktigt bra spelare. Eller kanske en etablerad toppmålvakt och en toppcenter som petar ner Tony och Pajen i hierarkin och Karlström ut på en vinge?
I vilket fall som helst är jag MYCKET förväntansfull på årets silly. Mer förväntansfull än vad jag varit på många år efter negativa ekonomiska resultat och nedskärningar i spelarbudgeten.