Saxat ur min blogg:
1. Färjestad
I längden lönar det sig att ha den bästa truppen, vilket FBK har. En oerhört kompetent centeruppsättning, en landslagsmålvakt och starka offensiva backar borgar för många mål. Målrikt - och framgångsrikt - i Karlstad i vinter.
2. Frölunda
Seriens bästa anfallsformation är intakt, slutspelets bästa målvakt gör inte mer än han behöver och intressanta nyförvärv har tillkommit. Jag tror på en trevande inledning för göteborgarna innan man får riktig ordning på styrkorna, men till slut är de ändå med i toppen, som vanligt.
3. Linköping
LHC är nu en av de fyra stora, men med det kommer också kraven och förväntningarna. Truppen är kompetent och bred, men inte bäst. Kommer definitivt att vilja sikta uppåt, men finns spetsen framåt?
4. Luleå
Norrbottningarna blir bara bättre och bättre under Leners ledning och det är riktiga kvalitetsspelare som trillar in. Leinonen i kassen räcker långt och topparna framåt finns, den här gången ska Luleå vara med på allvar i serien, hela säsongen, även om Bartecko kommer "sent".
5. Djurgården
Jag blir inte riktigt klok på var jag ska placera Djurgården i tabellen och 08:orna har orsakat mycket huvudbry. Tänker jag "rationellt" borde de hamna lägre och det verkar de flesta också tro, men jag har en känsla som säger något helt annat. Ju längre säsongen lider, desto högre klättrar DIF när truppen fått harmoni mellan ungt och rutinerat.
6. HV 71
Flopp kanske är att ta i med tanke på de enormt jobbiga spelarförluster laget har drabbats av. Varannansäsongs-Liv är borta, poängkungen Karlsson likaså, klippan Olausson finns hos en konkurrent . Förvisso intressanta nyförvärv, men jag är skeptisk till Langkow. Ersberg kan nog mycket väl få stå en hel del och kommer att göra det bra. Slutspel känns givet, men inte så mycket mer sett till grundserien.
7. Brynäs
Precis som med Djurgården är det magkänslan som får tala här, hjärnan ställer sig frågande till om det verkligen blir slutspel den här säsongen också. Bäckström i all ära, men det finns en del andra intressanta namn också som kommer att bli viktiga, inte minst Sperrles troliga genombrott. Lär han sig bara att inte sätta sig ner så snabbt kommer det att gå utmärkt för honom.
- MODO
Svårplacerat, men lovande. Krizan i kassen ger en trygghet åt de unga backarna och rutinerade Svartvadet, Sundström, Salomonsson och Jonsson kommer att bli oerhört viktiga framåt. Räknas av många som en kandidat att utmana de fyra stora, men jag tvivlar ändå.
9. Timrå
Ännu ett lag jag inte blir riktigt klok på. "Nubben" och "Lill-Kenta" har helt klart en kompetent trupp, men ändå inte riktigt den bredd som behövs i längden. En outsider om man går till slutspel, men jag tror att man kommer att få kämpa ordentligt för att nå dit. Två gånger Johan Lund i kassen känns... så där, faktiskt.
10. Malmö
"Köplag" skriker en del, som brukligt är, och precis som vanligt möts påståendet med en gäspning från mig. Får bara förre SSK:aren Stana i kassen lite exra hjälp jämfört med tidigare kan han snudd på ensam hålla Malmö kvar i högsta serien om bara de vassa spelarna framåt kan producera dugligt.
11. Skellefteå
Jag kan inte se att det här laget kan hålla sig kvar utan kval. Tar säkert en hel del poäng hemma, men det räcker inte i längden. Det finns förvisso några riktigt bra namn som t.ex Harkins, men det räcker som sagt inte. Per-Erik Johnsson kommer att få det tufft och verkar totalt uppgiven redan före första nedsläpp - det är inte direkt den sorts energi som behövs i AIK. Supportrarnas stöd väger knappast upp för en uppgiven och orutinerad tränare när det blåser snålt.
12. Mora
Tyvärr, Simons. Jag vet att försäsongen har sett lovande ut och jag vet att Brendl säkert kommer att betyda en hel del, men det finns för många frågetecken för att jag inte ska placera Mora sist just nu. Styrkan finns framåt, men var är defensiven? Tveksam backuppsättning och två nya finländska målvakter, som just nu båda två är skadade. Vilken klass håller de egentligen? Rindell må ha koll och har lyckats hittills, men inte i år.