Jahaja, kanske dags för mig att tippa en tabell. Till skillnad från många andra tror jag inte det går bättre för LHC kommande säsong, men givetvis hoppas jag å det grövsta. Anledningen till att det kommer gå sämre: Norrena är inte här, och Cechmanek kommer inleda säsongen dåligt för att senare spela upp sig. Målskytten saknas, samt så är en stor del av stommen utbytt, och det är min åsikt av det hela.
1. Timrå - På pappret ser man ett guldlag, men om det sedan funkar i serien är en annan femma. Kan bli bakslag ekonomiskt för Timrå om det inte funkar.
2. Färjestad - Kommer fortsätta att hänga i toppen, men är som vanligt alltid bra i slutspelet senare. De gamla rävarna är kvar i Färjestad, samt så har man fyllt på med lite mer klass. Kan bli ett tufft år för Roger Melin om han inte infriar FBK:arnas höga förväntningar, att försvara guldet.
3. MODO - MODO kommer att ta ett ytterliggare kliv i år, och med hemvändande Sundström och kvarvarande succémålvakten Krizan kan det bli succé.
4. Luleå. - Mixar gammalt med ungt, och framförallt endel utländskt. Bartecko kommer minst sagt vara delaktig i framgångarna även i år., och så även succémålvakten Tero Leinonen.
5. Frölunda - Frölunda har tappat mycket av stommen i Joel Lundqvist, Magnus Kahnberg, Jari Tolsa och ersatt det med "skräp" från Norr. Tommy Salo var bra i slutspelet, men kommer att svika i år. Och då kan målvaktsfrågan bli ett problem i Frölunda.
6. LHC - Halva stommen i LHC är utbytt. Man har gjort sig av med "skräp" och inte ännu ersatt dessa. Målskytten! saknas fortfarande. Efter Cechmaneks underbara meriter har han endel att leva upp till. Håller Ackeström? Eller Kelleher? Skönt med nytänk i tränarduon som inte ser mellan fingrarna som Roger Melin. I år räcker det till en sjätteplats, men i slutspelet så kanske.... Kan tränarduon få spelarna att prestera när det behövs som mest?
7. HV71 - HV71 har ruskigt stor spelaromsättning. Tappat många tongivande spelare och ersatt det med Allsvenskt skräp. HV71 blir inte ett topplag i år, men kommer ändå att hålla jämna steg med LHC så hatmatcherna kommer inte att dö ut som det gjorde med SSK. :wink:
8. Mora - Säga vad man vill om Jan Simons sätt att värva spelare, och framförallt utlänningar. Men fingertoppskänsla, det har han! Simons värvar spelare som ingen ens har hört talas om och som senare gör succé. Det räcker till slutspel i år, och Mora kommer få en betydligt rättvisare resa än ifjol i slutspelet.
9. Brynäs - Tappat den viktigaste kuggen i Johan Holmqvist och jag tror inte att varken Daniel Sperrle eller Robert Kristan. Har en bra mix av ungt och gammalt i laget, men kommer att missa slutspel i år. Vem sparkar Boork först?
10. Djurgården - Missar slutspel i år igen, och hockeyn börjar se sitt slut i Stockholm. Ha! En spelartrupp som på pappret skrämmer någon. Har dock inlett försäsongen ganska bra. Men vi minns ju alla hur det gick för Leksand som också inledde säsongen så ifjol. Ha!
11. Skellefteå - Definitivt inget elitseriematerial i truppen, och en som definitivt inte håller elitserieklass är nyförvärvet Jimmie Ericksson. Bra värvning i Richars Lintner dock, som kommer kämpa för SAIKs överlevnad i elitserien helt själv.
12. MIF Redhawks - Percy Nilsson lovade stjärnor och nyförvärv så det stod fan till. Ingen sådan har ännu anslutit, och det gör fortfarande MIF till ett Allsvenskt lag. MIF Redhawks får lira kvalserie i år igen, och kanske skulle man ta en kurs hos Jan Simons i att värva spelare?
LHCs poängkung: Joakim Ericksson
LHCs flopp: Oscar Ackeström
LHCs flipp: Calle Gunnarsson
Elitseriens poängkung: Riku Hahl, Timrå
Tränaren som får gå först: Roger Melin, Färjestad
Elitseriens målkung: Kalle Kerman, Luleå
Elitseriens bästa spelare: Nicklas Bäckström, Brynäs
Ã…rets floppmålvakt: Roman Cechmanek, Linköping :roll:
Ã…rets floppforward: Timo Pärssinen, Timrå
Ã…rets floppback: Johan Ã…kerman, HV71
Ã…rets pajas: Per Ledin, Färjestad
SM-guldet: Det blir en outsider....