Franckie Burns wroteJunlands senaste säsonger i LHC har gett honom en plats i Mårts Tre Kronor som en av typ 2-3 backar från SHL. Hans storhet ligger enligt mig i att han utnyttjar sin kropp och sina kilon bra utan att vara en fysisk spelare (if that makes sense) och att han faktiskt har ett bra spelsinne. Självförtroendet är högt och det gör honom också till en bättre back. Väldigt bra på att vinna defensiva dueller längs med sargen.
Med det sagt känner jag mig inte särskilt modstulen över att han lämnar. Alternativet är ju att skriva feting-kontrakt med honom och då ökar också kraven. Junland är långsam med pucken och rör sig rent allmänt som en elefant inkladdad i sirap. Det är extremt frustrerande att titta på när han inte når puckar som är någon meter ifrån honom eller när han inte lyckas flytta vidare pucken i halvträngda lägen. Det är som att super-slo-mo-cam är påslagen men puck och motståndare rör sig i normal hastighet. Junland kan även göra en hel del idiotgrejer som att slänga iväg flippmackor framför egen kasse och åka på byte i korkade lägen och dessutom i snigelfart. En trött Junland är ingen vacker syn. Sist men inte minst har han nog hela SHL:s sämsta skott.
Jag verkar dock vara den enda på forumet som inte vill se Bibic LHC. 😐
Njaaa, skulle vilja påstå att det bara räcker med att gå till LHC för att hitta backar med sämre skott.... Tycker över lag att omdömet av Junland var överdrivet negativt. Passar nog bättre in på en Junland som inte är i slag. Skulle vilja påstå att Junland i form har en eminent blick för spelet och för det mesta löser svåra och trånga situationer i egen zon likt en f.d. kollega och backlegend i Cluben. Dessutom har han ett jävligt bra förstapass och är en högklassig tvåvägsback.
Tror att vi problemorienterade supportrar ibland har svårt att se uppsidor och bra prestationer för att vi fokuserar på misstag och de (mindre vanligt förekommande) dåliga sidorna.... ;-)
Bibic har jag synnerligen svårt att se storheten i. Möjligt att han kan växa med åren som Rahimi men hoppas innerligt att han får stå på tillväxt någon annanstans än i LHC.