@[raderad], jag är lite inne på din linje; backsidan är klart underskattad. Vi har riktiga defensiva ess i Lundgren, Karlsson och Larsson. Dessutom ska varken Nävyäs, Forslings eller Carlssons skills i egna zonen underskattas heller. Backsidan känns inte så spektakulär i år men jävlar vad den känns gedigen och "på riktigt". Namn vinner inga matcher, det gör arbetsinsatser och det känns som att vi har ena riktiga arbetshästar rakt av på backen.
Gällande målvakterna, visst, det är en chansning. Samtidigt var det inte många som slog bakåtvolter av glädje över Rautio heller. Nu är vår minsta målvakt 188 lång och den andre har ytterligare 5 cm ovanför ögonbrynen. Jämför det med David Rautio på 127 cm med grillorna på. Högberg rankas riktigt högt bland kommande målvakter från Europa av NHL-kännare och Johansson var en av AS absolut bästa målvakter. Jag tror inte vi kommer ha det sämre ställt på målvaktssidan än förra säsongen.
Gällande anfallssidan. Om något lag kommer att matcha en forwardsuppsättning som känns lika komplett och vass som vår blir jag uppriktigt förvånad. Så som jag ser truppen jämfört med den som knep tredjeplatsen förra säsongen:
Tränare: +/-0. Montén ut - Åkerman in.
Målvakter: +/- 0 med stor skrällchans på båda målvakterna
Backar: Mer gedigen och jämn än "flashig" med stora namn. Backarna har mer tydliga roller nu och det känns som att samtliga är gjorda för vårt nya spelsätt. Så var inte fallet förra säsongen. Säger +/- 0 här också men helgarderar mig med att säga att den röda tråden genom samtliga backar som vi har nu, och saknade förra säsongen, kan göra defensiven starkare än förra säsongen.
Forwards: Här går vi utan omsvep plus. Vi har material till att mönstra tre ruggiga anfallsformationer och en fjärdeline som skulle göra i stort sett alla lag i SHL gröna av avund. Återigen, förutom att vi har trevliga namn här, ser man en klar röd tråd. Det är tydligt vilken typ av hockey vill att vi ska spela och nu, andra säsongen med det "nya LHC" känns det som att ALLA anfallare (minus möjligtvis Fogström) är som klippta och skurna för vårt spel. Kommer bli fett!