Ska vi köra på spåret att ha tre producerande kedjor (jag håller med om att vi faktiskt har materialet i laget för att kunna göra det) tycker jag man ska köra på dessa formationer:
[size=150]Olimb - Olimb - Törna[/size]
Att Olimbs ska spela tillsammans tror jag inte att många motsätter sig efter VM. Frågan är bara vem som kompletterar duon på bästa vis? Båda Olimbs håller rätt mycket i pucken och det mesta av spelet sker bröderna emellan. Tredjelänken ska alltså vara någon som kan bana väg åt dom, vinna puck i anfallszon och gärna ha ett hyggligt högerskott för att ge formationen fler alternativ i offensiv zon. Denna beskrivning är själva definitionen av Törna. Killen kommer göra succé här!
[size=150]Lilja - Roe - Gordon[/size]
Roe och Gordon var spelarna i förra säsongens 1:a line som hade bäst kemi. Dessa tycker jag därför ska spela ihop. Den smarta, intensiva och griniga centern som gärna håller i pucken och den stenhårda högerskjutande hammaren i Gordon som vinge. Perfekt! Det denna formation behöver i sin tredjelänk är fart och hunger, inte nödvändigtvis mer tuffhet då både Roe och Gordon är ena riktiga elakingar emellanåt. Lilja är en snabb, hungrig anfallare som vill framåt. Tror han skulle komplettera Roe och Gordon föredömligt samt ta ytterligare ett steg i utvecklingen i den här omgivningen.
[size=150]Little - Pajen - Bergfors[/size]
Pajen är vår mest defensiva center av de tre första, dessutom den långsammaste. Därför är det naturligt att para ihop honom med mycket fart och offensiv kraft för bästa balans. Som i de två andra offensiva formationerna vill jag ha en högerskytt på ena kanten för att ge formationen fler alternativ att hota på i offensiv zon. Little och Bergfors är två speedkulor där den sistnämnde dessutom är högerskytt. Denna formation känns väl balanserad i Pajens defensiv och vingarnas argsinta offensiv. Kan bli hur farlig som helst!
[size=150]Gallo - Sebbe -Sylven[/size]
Tre välbalanserade offensiva formationer kräver en riktigt fin fjärdeline för att balansera upp formationerna i laget på ett bra vis. Gallo, The Hungarian Hurricane, kan krypa under skinnet på vem som helst, är kvick, intensiv som en grythund och har dessutom en inte alls försumbar offensiv touch. Sebbe, hjärtat och själen i laget, är kvick och intensiv han med samtidigt som han är en högst kapabel tvåvägscenter. Funkar i alla spelmoment. För att göra den här fjärdelinen så otursam som möjligt för motståndarna att möta vill jag komplettera den med Sylvegård som fullkomligt kommer att mosa våra motståndare. Sylvegård har dessutom en underskattad offensiv, något de poäng han ändå lyckats skrapa ihop i kroniskt felkonstruerade Löjleå vittnar om. Jag har därför stora förhoppningar på att denna fjärdeline, förutom att köra sönder motståndarna, även kommer att kunna chippa in offensivt på ett tillfredsställande vis.
[size=150]Fogström + Lovande yngling[/size]
Som ordinarie ser jag ingen naturlig plats för Fogström i dessa fyra formationer. Däremot är han en gedigen center som känns bra att ha som backup. Någon KOMMER gå sönder under säsongen. Då känns det nästan lyxigt att kunna stoppa in Fogen där. Visst, Fogström kommer inte att ersätta någon av centrarna i deras roller i formationerna ovan men han kan säkerligen vikariera på ett tillfredsställande sätt. Med tanke på att skador alltid uppstår kommer Fogström säkert få sin beskärda del av istid ändå.
Edit
Eventuellt skulle man kunna tänka sig att byta plats på Törna och Sylvegård och matcha:
Olimb - Olimb - Sylvegård
Gallo - Sebbe - Törnqvist
Både Sylvegård och Törna är spelare som själva inte behöver hålla puck så mycket vilket är en förutsättning för att spela med Olimbs. Genom att matcha Sylven med dom istället blir formationen mer fysisk men tappar högerskytt som jag personligen tror kan var viktigt i den formationen. Gallo - Sebbe - Törna funkade ju dessutom fint tillsammans förra säsongen. Allra helst ser jag dock Törna tillsammans med Olimbs. Det är inte lika avgörande att ha en högerskytt i en brunkarline och Törna är nog den spelare jag anser ligga bäst till för ett stort offensivt genombrott.