alfie wroteEn spelare jag inte ens funderat på tidigare och som känns som ett långskott men likväl inte osannolikt är Detroits Joakim Andersson. Stor, stark, van vid att ta defensivt ansvar men har producerat bra med poäng i AHL och lär inte vara helt bortkommen offensivt. Kommer från en svag säsong i Detroit som har det gott ställt på talangfronten och eftersom han har utgående kontrakt är det sannolikt att han inte får förlängt. Plockar något annat lag upp honom eller vänder han hem för att få en nytändning? Spännande namn hursomhelst.
Jacko, du får gärna ge din input som Detroitsupporter 🙂
Jag är inne på ditt spår här, har svårt att se att Andersson får förlängt av Detroit som har många unga talanger i kö som stampar på sin chans... Iofs är han lite av en Babcock favorit pga sin PK skills och att han är en väldigt bra tekare & har fått förtroende i kritiska situationer under viktiga matcher att ta tek i egen zon. Han har fått spela hela slutspelet före mer etablerade namn som Stephen Weiss (som sitter på ett 5 miljoner dollar kontrakt). Dock ryktas det ju att Babcock lämnar efter 10 år i Detroit och nästa coach tror jag inte värderar Joakim lika högt. Killen har i princip noll offensiv upsida (på NHL nivå).
Anderssons svaghet är helt klart skridskoåkningen, han har jobbat hårt på den sedan han tog plats i Detroit säsongen 2012-13, men den har inte förbättrats nämnvärt. Han har en stor hydda men spelar inte riktigt på kropp efter det. Han är inte rädd för att befinna sig vid hårda ytor framför mål men han besitter inte direkt den där "gritty" egenskapen som man gärna vill ha i en sådan rollspelare. Han lever väldigt mycket på sin "smartness" och har ett bra spelsinne och kan lägga fina mackor emellanåt, skottet är dock något han måste jobba på. Största styrkorna är helt klart i PK och i det defensiva spelet som håller NHL klass, Får lite Samuel Påhlsson känsla emellanåt över Jocke.
På SHL nivå tror jag han skulle vara en riktigt bra värvning, iaf som andra center, inte direkt första center material pga brister i skridskoåkning och ett relativt svagt skott. Dock är han ju fostrad i Frölunda så den dagen han väljer att "ge upp" NHL så lutar det väl att "komma hem" till Göteborg. Men ja, han är trots allt en helt okej rollspelare i NHL och han är bara 26 år. Han kan säkert förtjäna ett NHL kontrakt med något lag nästa säsong, men tveksam om det är i Detroit. Dock är han ju RFA så det kan ju tala emot att han signar för ett annat lag då depth är alltid bra att ha, men svårt att se honom ta en ordinarie tröja nästa år.
Men med hans kvalitèer i det defensiva spelet och förmåga som en playmaker, som han inte direkt fick visa i NHL där han fått mer av en shutdown roll, men mer visat i AHL att han besitter, så skulle han hålla hög klass i SHL, det är jag övertygad om.