Så ni menar att man ska lösa ut Rautio från sitt kontrakt (Kostnad) och sedan värva in en bättre målvakt (Kostnad) i samband med att man mycket möjligt kan behöva behöva ersätta såväl 7 och 44 som 48 (Kostnader). Jag tror inte att spelare av den kalibern som eftersöks kan fås till samma pris som de löner man betalar ut till dessa herrar idag. Visst, Mange kan nog ersättas med någon som ger mer Bang for the Buck men ändå. Om någonting ska hända på målvaktssidan så är det väl i så fall att Högga ska blomma ut till en riktigt bra förstamålvakt under nästa säsong. Det är möjligt att jag har fel men med en minskande spelarbudget har jag svårt att se LHC som ett topplag under nästa säsong med de förutsättningar man har.
Mina generella tankar kring lagbygget är väl typ följande:
Målvaktsposten:
Visst saknas en del där. En målvakt med edge när det betyder som mest (en blockerande målvakt är bra att ha i serielunken för stabiliteten men brukar sällan dominera i ett slutspel). Samtidigt, som jag skrev ovan, har jag svårt att tro att man skulle lösa ut Rautio från sitt kontrakt efter sin grundserie i år. Hoppet ställs väl därför till Högberg. Vi får hoppas att gode Nizze har några ess i rockärmen till försäsongsträningen för gode Högberg.
Backarna:
Ja ni... Ser ju mörkt ut (på kameruns avbytarbänk?). Bäckman lär väl dra till Texas och försöka igen, om inte annat kanske han kan träffa en dotter till en rik oljemagnat och fixa levernet på det sättet. Jag har egentligen alltid gillat Bäckman men nu vetefan... Mycket här hänger ju på huruvida våra backbjässar stannar eller ej. Om de blir kvar får man ju helt enkelt förlita sig på det man har (ev. ersätta Mange). Om de lämnar blir det ju lite jobbigare, och antagligen dyrt med. Skulle inte vara främmande för en back med en rejäl bössa, någonting jag inte tycker att vi har i årets LHC.
Forwards:
Här står ju Emwall minst sagt inför svåra val. Jag vet inte om Taffe är värd de pengarna som det snackats om. Eller ja, visst är han värd dem, men skulle det vara värt för LHC? Nej, inte i min mening. Jag gillar Taffe, även om han i slutspelet inte visat varför. Om man skulle öka Taffes lön så mkt som man snackar om skulle det ju påverka resten av lagbygget så pass mycket att det blir svårt att vara slagkraftiga. Centrar behöver inte göra mest poäng, det ska vi inte glömma. poängligan är faktiskt inte lika relevant som +/- i detta fall. Därför tror jag att laget som sådant (sett till antalet poäng i grundserien eller åtminstone stabiliteten i laget och slagkraft i slutspelet) blir bättre om man balanserar ut det lite. Lägg mindre pengar på en center som kanske inte är fullt så bra offensivt, men som kanske är mer lik Sjögren och som öppnar upp för sina vingar snarare än gör allt själv (menar inte att Taffe gör det, det ska sägas). Sedan ska jag inte säga att man borde passa på en kille som Mårtensson om den möjligheten skulle dyka upp, men likväl.
Mickan är en bra spelare, så till rätt pris vore det ju ingen du idé, men han är på intet sätt en spelare som man inte kan hitta någon annanstans. Vrana gillar jag, och är nog rätt billig. Kan man behålla honom så varför inte liksom? Hörde två ledare inom LHC:s orgnisation snacka om honom på Legends och vad de sade var i princip att de inte förstod hur i hela friden han skulle kunna klara sig i Nordamerika. Han tar varje möjlighet han kan till att slippa träna och anstränga sig. Dessutom hade en polare till mig snackat med honom och vad han sa var att det var skönt som fan att de slapp Play in då han kunde supa som fan och vara bakis när de var lediga. Det ska ju sägas att han är ung (blott året yngre än jag själv), men han måste rycka upp sig lite om han ska bli den spelare han kan bli. McDonell kan ju vara värd att tänka på då han lär spela för rätt lite pengar. Artistkontrakt kanske? (för att kroppen ska hålla, för att spara pengar och för att ge några junisar chansen). Tredjelinan väck, inget snack, och fjärdelinan får stanna som den är.