Jag är väldigt nöjd med hur spelet ser ut just nu och jag tycker att vi är förtjänta av sex poäng på de två senaste. Surt som fan men spelet går inte klaga på mer än enskilda små missar. För första gången på många år känns det som att laget inte är bekväma. Som att man inte är nöjda. Som att de vet att de måste ta jobbet om det ska bli vinst. Det är inget annat än underbart att följa från tv:n.
Domarna var kassa idag igen och som vanligt dömer man mot Linköping. Vet inte vad det är men det känns som att det är lätt för domarna att ta tuffa domslut mot LHC. Trippingen på Törnqvist i förlängningen är ju så klar en trippingen kan bli. Varför blåser man inte?
Junland är en fantastisk back. Han är stark i defensiven och trygg i egen zon. Utan tvekan den back jag helst har på banan när motståndarna jagar mål. Dessutom ruggigt sköna uppåkningar emellanåt där han skapar farligheter genom att ta ner pucken mot motståndarkassen. MEN, återigen är han dålig i PP. I vårt enda PP idag så höll jag på att måla ett kors i taket efter att vår point(som jag trodde var Junland) stoppat en hv-rensning på blå, men jag såg sen att det visst var Mange som var tillbaka i förstauppställningen. Bra så. Mange plockar ner 9 av 10 rensningar på volley och bidrar med sitt smarta spel till farligheter och högt pucktempo.
Men sen kom Junland in efter en minuts spel och direkt ser vi hans största(enda?) tillkortakommande som hockeyspelare. Han har inte klubbtekniken, spelsinnet eller bollkänslan som krävs för att dirigera ett PP. Tyvärr. Mange ska spela första PP så där är jag nöjd men sen anser jag att både Forsling och Granak går före Junland i andra.
Salle har inte många rätt där ute men han kämpar och man ser att han verkligen vill få det att lossna. Tyvärr duger det inte i dagsläget. 🙁
McDonell har varit bra den senaste tiden och det kan mycket väl vara så att han bidrar till den bättre inställningen i omklädningsrummet också. Han ska definitivt vara kvar till slutspelet.
Rautio är så jävla bra. Vilken annan målvakt som helst hade tokhyllats om han hade kommit in i Cluben och presterat så här. Av någon anledning verkar folk ha svårt att ta honom till hjärtat men jag skulle vilja gå så långt som att säga att jag gärna har Rautio i mål i en SM-final. Han släppte som sagt inte in några spelmål idag och Christensen är en fullkomligt formidabel straffskytt som dessutom satte den med hjälp av stolpen. Annars hade han haft femte nollan.
Jag är heller aldrig helt nöjd utan tre poäng(och inte alltid då heller) men det bortaspelet vi visat upp de två senaste matcherna ser bra ut. Jag vågar nästan börja kalla oss för ett topplag...