Nu är han visserligen bara TF men än dock ett ansikte utåt för cluben. Såg att det diskuterades om hans "medievana" i OffTopic-tråden. Visst har han en förmåga att prata först och tänka sen, helt klart. Har väl lärt sig av Helber lite grann skulle jag tro...
Som när han kommenterade Bergstens inlägg om biljettpriser
Mäki wroteDålig research av artikelförfattaren tyvärr. Familjebiljetter har funnits i många år och de kostar 120 kr/pers för hela familjen. Vill man stå är priset under hundralappen. De högsta priserna som alltid refereras till är bara de absolut bästa platserna. Se själv här: http://www2.lhc.eu/biljetter/biljettpriser" onclick="window.open(this.href);return false;. Dessutom finns säsongskort från ca 40 kr/match (dryga 100 på sittplats). Tänk om media tipsade allmänheten om de smarta biljetterna nån gång istället för att medverka till fel information som gör att folk tror att det är dyrare än vad det är. Media sänker alltså publiksiffrorna och gnäller sedan.
Med vänlig hälsning
Anders Mäki, LHC
"Media sänker alltså publiksiffrorna och gnäller sedan."
Nu när jag tänker efter, är det en sån typ av ledare som tar ett företag framåt? Som inte klarar av kritik och som hittar fel hos andra istället för att börja fundera vad han själv kan göra bättre? Vilken jävla kommentar, "Media sänker pubiksiffrorna"...
Det här lagets avsaknad av grundspel, spelidé och jämn insats över flera matcher än tre de senaset säsongerna är nog en större faktor till varför publiksiffrorna sjunker än när corren skriver om biljettpriser. Att spelares kontrakt inte gäller kan jag tänka mig är en negativ faktor också. Tillsammans med ledande personers korkade kommentarer bör tilläggas... Klart att det för oss inbitna fans är härligt med frispråkiga personer i ledningen. Jag själv kommer alltid gå till saaben och köpa en äcklig sofiero till afterwork-priset 50 kr innan match ändå. Men jag tror att de gör de nya/ovana/sällan-fansen/publiken en björntjänst med kommentarer som dessa. Eller för den delen potentiella sponsorer i framtiden som läser det och känner "Okej, det där var väl lite väl oseriöst. Inte värt att satsa i det här laget.."
Här är senaste nytt från Mäki.
Som en medborgare av planeten jorden så för han ju ett väldigt rimligt resonemang, att det borde finnas viktigare saker att stötta och lägga en femhundring på än LFCs ekonomi. Men det är ett resonemang som hör hemma vid kafferasten, över en öl med Helber eller hemma med hans barn/fru/familj. Som tf VD kan man dock inte säga sådär. "Vi hade ju åkt ialllafall. Det blir ett underskott men det får man ju hantera..." Haha. Okej! Då vet jag inför framtiden! Än mindre kan man säga som han säger i en kommentar till inslaget på LFCs sida.
Mäki wroteJag får vara mer noggrann när jag pratar med journalister och får inse att de kan spela in samtalet trots att de inte fått samtycke, säger han från hotellet i Perm.
Många av er tycker säkert att det är skitbra med en kille från de egna leden, någon med hjärta för cluben. Men så länge som vi inte har oändligt med pengar i form av kommundoping, utan att det här bolaget faktiskt spelare med de regler som gäller där sponsorer och publik är a och o, så är det för mig viktigare med ett hjärta för affärer och för verksamheten i stort, än för själva laget. Jag pratar inte om nån jävla Donald Trump och hjärtat behöver inte försvinna för det men jag ser gärna en person från övriga näringslivet på den här positionen nästa år och att hjärtat får vara kvar hos Mäki i någon annan roll. Bülow som marknadschef är ett klockrent exempel på där hjärtat kommer göra nytta tror jag! Men jag vill ha in nytänkande, någon med fokus på affärsverksamheten och någon som förhoppningsvis inte är omgärdad av ja-sägare. Mest av allt vill jag inte ha någon som säger:
"Det finns andra saker i samhället som är viktiga, det är fortfarande bara idrott som vi pratar om. Jag menar, normalt sett sätter man 500 kr på röda korsets insamling till ebola, sen stöttar man sitt lokala lag. Jag tycker att man måste sätta det i lite perspektiv också."
Där satte han ribban för vilket engagemang han förväntar sig av supportrarna kring varumärkena LHC, LFC, LVC osv... Totalt onödig kommentar om man vill bedriva en affärsverksamhet på ett seriöst sätt!
Edit. Hoppas att han får lite medieträning, affärsmässig vidareutbildning och stöttning från övriga näringslivet med. Att även han får utvecklas och får inputs och nya idéer så att det förhoppningsvis kan brytas upp lite filosofier som jag kan tänka mig sitter jävligt hårt i väggarna bland kontoren!