Microsofts så kallade support är ju inget annat än ett stort jävla skämt! Har aldrig mött så oproffsiga människor, som dessutom har mage att kräva saker för att man ska få hjälp.
Det hela började med att jag inte kunde ta bort en mapp som jag nyss lade in då jag "inte hade behörighet". Märkligt, då jag bara har ett användarkonto och kunde ta bort undermappar och andra mappar som fanns där just den platsen där mappen låg.
Här kommer samtalet med supporten. 1986 = Jag. I = Idioten till finlandssvensk kärring som antagligen raggades upp från gatan för att få jobb på Microsofts support. (Det bör också tilläggas att jag fick vänta i 20 minuter och bli omkopplad fyra gånger innan jag fick hjälp)
1986: Jag skapade nyss en mapp och lade in bilder i den. Nu kan jag inte ta bort mappen eller innehållet i den, för det står att jag inte har behörighet att göra det.
I: Öööh....
1986: Jag har Vista, datorn är relativt ny och det finns bara ett användarkonto.
I: Öööh.. Okej. (sen följde en tystnad på typ 3 minuter). Har du provat att starta om datorn?
1986: Ja, det var det första jag gjorde.
I: Okej. (tystnad på tre minuter). Ett ögonblick så ska jag kolla med min kollega.
1986: (börjar få en smärre hjärnblödning) Okej.
Tyst i fem minuter.
I: Vart ligger mappen?
1986: På min hårddisk.
I: Okej.. (tyst i två minuter) Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag kan skicka ditt ärende till en tekniker så kan han höra av sig till dig.
1986: (får en ny hjärnblödning) Okej..
I: MEN, det beror på. Högerklicka på din Dator och så hittar du ditt produktnummer. Finns de här tre bokstäverna med i det? (säger bokstäverna)
1986: Ja.
I: Då har du ingen garantisupport, vilket betyder att du får betala om du vill ha support på den här frågan.
1986: (Får ytterligare en hjärnblödning och börjar skrika obsena ord om supporttanten, företaget och dess produkter och deras policy om att inte hjälpa sina kunder. Detta tar ungefär fem minuter)
I: (tyst). Öööh.. Okej.
1986: (Slänger på luren)
Det tar med andra ord över en halvtimma att sitta i supporten. På den tiden får jag ett förslag, resten väntetid, och får förklarat att jag måste betala för att deras jävla Vista ska fungera på datorn.
Nästa datorköp blir en Apple..