Robie wrotetänkte kolla om någon som är insatt i datorprylar kunde hjälpa mig lite.
Jag sitter hemma med en sjukt seg burk. Det är en celeron skitprocessor, 1024 MB ram (2x512) och en GeForce 7400 grafikkort (tror jag det heter.
Jag tänkt uppgradera datorn med en ny processor (duo core) och kanske utöka till 2 GB ram. Jag antar att jag måste bytamoderkort då också. I chassit jag har finns det bara två platser för RAM-minnen. Ska jag köpa ett nytt chassi så att jag använda mina befintliga minnen + två nya 1GBare, eller är det mer värt (ekonomiskt) att ha kvar mitt chassi och ej använda de gamla RAM-minnena?
Alltså, antingen måste jag köpa nytt chassi (1000 spänn?) = 3GB RAM, eller behålla mitt chassi (0 kronor) = 2GB.
Jag hoppas att jag var tydlig.
Jag såg ett kit på datorbutiken.com -Länk- som jag funderar på. Skulle det funka tror ni?
Tacksam för snabbt svar. Jag är ofta djävligt nära att kasta ut burken genom fönstret för att den segar...
Det smartaste skulle nog vara att kolla upp vilket moderkort som sitter i datorn idag. Då får du fram all spec om vilka processorer som passar, om du har pci-e port osv.
Jag försår inte hur du kopplar chassi till ramminnen ? raminnena sitter bekant i moderkortet och det viktigaste är att du har minnen som passar, DDr 2 osv, ( o tillräcligt många platser för dom ) Om datorn är märkes köpt från tex, dell eller hp kan det vara svårt att hitta passande delar.. så kolla innan du köper.
Sen är jag en sån som gärna byter ut allt när jag ändå är igång ,
på rätt ställen får du bra delar till en bra burk för 7000, om du bytr till starkar grejer så kolla upp hur starkt ditt nätagg är, nya grejer drar mer.
Men din dator verkar iöverigt "ok", ta fram xp skivan o kör en recover på bruen så blir den som ny. Av erfarenhet så är komponenterna alltid värda några 100 kr extra när du köper , annars ångrar man sig ändå ,
hoppas inte jag var allt för lullig.