Malkin wrote Nån får gärna komma med lite positiva tankar här i forumet, för jag känner mig så jävla tömd och deppig i dag redan efter fem matcher. Är det Vrana, en 18-åring, som ska in och frälsa och sprida energi till hela laget? Fan det var ju det här laget som skulle ha en sån jäkla karaktär sas det. Hoppas det bara är en svajig inledning vi ser nu då!
Det var min que till att öppna käften då & försöka bidra med lite glaset halvfullt tugg! 🙂 jag kan väl inte säga att jag heller var direkt nöjd efter gårdagens match, men det finns mycket hopp kvar i detta lagbygge. För ett bygge är ju just vad det är såhär ett första steg in på säsongens långa maraton. Att måla fan på väggen efter en handfull matcher i samples och t.o.m snacka om att sparka Melin redan är skaplig overkill...
Först och främst, kemi mellan spelare växer inte över en natt. Detta är inte nhl14 då allt går på automatik. Av våran top 6 så har vi enbart kvar en spelare från förra året (Sjögren) som spelade i våra produktiva kedjor och är inne i spelsystemet. När jag tänker efter, är det någon spelare, inklusive backpar, som spelade ihop förra säsongen? Dahlström och Mange möjligtvis... Tror jag räknade inför säsongen upp mot 17 (!) spelare som var med nångång i våran trupp under förra säsongen som lämnat till denna säsong. Stor spelaromsättning för att säga det minsta. Det tar tid att bygga kemi och traggla in ett system för nya spelare, det måste man ha större tålamod kring än bara ynka 5 matcher.
Rautio gjorde ingen bra match igår, men innan dess hade han en räddningsprocent på 94 och släppt in 1,6 per match. Tror man kan vänta med att kalla honom för en ny Engstrand efter fler än en svag insats. Dessutom har vi Högberg som joker bakom som kommer få chansen över säsongen att ta upp kampen. Tar för givet att Högga får chansen nu på lördag, då han lär komma in revenchsugen och se sin chans att få stå mer matcher nu.
Försvarsdelen har blandat och gett lite. Rahimi kommer växa ju längre säsongen går, han är en VM back i kvalitè i grund och botten, men kommer från en jobbig skada då han missade mycket av försäsongsträningen och sen märks det att han behöver lite tid att anpassa sig kring nya zonerna. Forsling har varit en riktigt fin överraskning. Mange håller god kvalitè fortfarande med tanke på sin höga ålder. Den som är den största besvikelsen hittills är väl isf Junland, men han växte även han ju längre säsongen gick förra året. Matheson har gjort en stor blunder i en match hittills, men annars en stabil herre. Dahlström kommer bara bli bättre ju längre säsongen går ju mer han får spela med Mange. Sålänge dessa 6 får vara friska tror jag vi ju längre säsongen går att vi kommer få ett samspelt och stabilt försvar, förutsättningarna finns där. Hultström och Karlsson har en hel del kvar att bevisa dock.
Framåt då? Ja, det vi alla varit så optimistiska över inför säsongen har ju varit bredden i det offensiva bygget, att sprida produktionen på fler spelare. Hur ser det ut på den fronten efter 5 matcher då? Jo vi har 9 stycken olika spelare som har gjort mål och Vrana på ingång. Så där ser det ju lovande ut. Det kommer bli bättre som sagt ju längre säsongen går ju mer samspelta alla nya spelare blir och ju mer formationerna "sätts". Kolarik har varit iskall hittills, så var han även i början av förra säsongen vill jag minnas, ändå slutade han på imponerande 30 mål. Nyförvärven då? Kan inte gnälla på deras produktion heller hittills. Micflikier 5 poäng på 5 matcher, Taffe 5 poäng på 4 matcher, Hardt 4 poäng på 5 matcher, Little började trögt men gjort mål i två raka matcher. Almtorp precis kommit tillbaks från sin skada, ser ut som en klart piggare spelare än förra året. Sundh ser även han ut som pånyttfödd. Stora besvikelsen här hittills är väl isf McDonell som inte ser ut att vara i närheten av förra säsongen. Samtidigt så är han 35 bast och i den åldern så kan det ta en tid att varva upp. Om så ej blir fallet och soppan börjar ta slut, så har vi Salle på ingång att kunna fylla det hålet.
Tycker våra fjärdeline spelare ser spännande ut iår, Fredric Andersson, Nordèn, Törnquist har alla gjort bra insatser, kämpar som djur och skapat bra tryck även i anfallszon emellanåt när de andra kedjorna gått i lås. Sebbe gör alltid sitt jobb.
Sen har vi ju som sagt även Vrana på ingång, som kommer ge en extra dimension i bredd i topp kedjorna och förhoppningsvis få tillbaks det lovande spelet på försäsongen in i grundserien. Det finns mycket att se fram emot under säsongen, allt är inte bäckmörkt efter fem matcher. Nu har vi 50 (& förhoppningsvis fler än så) matcher kvar av denna säsong. Pusselbitarna kommer falla på plats, ha lite tålamod innan man som en supporter slänger in handduken och säger att man är mätt på säsongen.
För egentligen, skulle ni helst vilja att laget var som bäst efter fem omgångar, eller när fem omgångar återstår? Det är i slutspelet vi ska vara som bäst och vi har gott om tid att styra ihop 4 fungerande enheter tills dess och avgöra vem av Högberg och Rautio som är våran förstamålis.
Så, där är mitt försök till att se lite ljuspunkter, fast jag hade nog inte skrivit detta om jag hade kommenterat precis efter gårdagens match men ah... Försöka duger! 🙂
Nu glömmer vi denna match och ser fram emot att ta revanch och spöa Brynäs på lördag! Vilket skulle vara dubbel glädje för mig då min sambo är inbiten Brynäsare då hon kommer från de trakterna, extra kul med LHC vinst då! Go blue! ^^