Jag tyckte de som var på plats verkligen försökte hålla låda. Det är svårt att fylla CC med ljud från bara en del av kortsidan. Själv må jag vara magsur och gnällig, men det sköter jag inte på matcherna. Då hejjar jag.
De som kallar sig "fans" borde väl fundera över den definitionen om de nu gick hem i onsdags. Men att övriga i publiken, som går för att se det LHC själva kallar "underhållning" och "produkt", går hem har jag full förståelse för. De har betalt för att bli underhållna, och blir det inte för att spelarna inte sköter sitt jobb. Då blir dom förbannade och går hem. Det tycker jag faktiskt inte är särskilt konstigt. Men så skulle jag heller aldrig kalla dom för "fans".
Det finns, både här och inom LHC, en rätt snedvriden bild av antalet fans och supportrar eller vad man nu vill kalla det. Dvs folk som följer laget från läktaren i vått och torrt. Som köpte sin sittplats när CC byggdes och kommer ha den kvar tills det är dags att flytta in på hemmet. Dom är dessvärre inte så många som LHC, Bergsten och många här inne vill tro. Jag gissar att några procent av alla som började gå på hockey under framgångsåren -07 och -08 säkert blivit kvar. Liksom några av de som hängde på i hypen kring CC och lock-outen 04/05. Men det går långsamt att jobba in nya människor som verkligen kan definiera sig som fans. Med tanke på de rätt risiga säsongerna de sista åren så har det inte blivit lättare. Jag gissar antalet "riktiga fans" till under 5000. Av dessa är det en procentuellt väldigt liten del som har något intresse av att leva djävulen på ståplats. Folk är bortskämda. I Stångebrohallen var det de sista åren lögn i helvete att få tag på biljetter mer än till någon enskild match. När vi flyttade in i CC gick det plötsligt bättre. Och då hade vi också under ett antal år ett otroligt framgångsrikt lag. De som kom till då anser såklart att allt blivit sämre och tycker kanske inte längre det är lika roligt med hockey.
Jag har inga problem att förstå att folk har annat att prioritera än att gå på hockey. Dessutom anser jag den låga publiksiffran idag vara en logisk konsekvens av debaclet i onsdags. Tråkigt, men inte så konstigt. Om LHC däremot hade haft 8000 "riktiga supportrar" från början så hade under 7000 på en semifinal varit väldigt märkligt.