köttet wroteFranckie Burns wroteJag anser att är man SHL:s sämsta klack så är det svårt att kräva att laget ska vara bättre.
Jag håller med om en hel del av det du skriver. Men här anser jag att du hoppar i helt galen tunna. Laget, spelarna, är ansvariga för sin prestation. De har dessutom furstligt betalt för att prestera. Det ska dom göra, oavsett om det är 85 personer eller 8500 på läktaren. Oavsett om publiken sjunger eller inte. Det är deras jobb! Och hur man än vrider på det så är det i slutänden supportrarna som betalar spelarnas lön. Alltså har man rätt att kräva prestation från spelarna oavsett sång, eller brist på densamma.
Jag tror absolut att en fanatisk, röststark klack han hjälpa till att bära fram spelarna när det går tungt. Liksom jag också tror att en hemmapublik som buar ut sina krigare bidrar till sänkt självförtroende och sämre spel. Men grunden, bra prestationer på isen, är inte på något sätt publikens ansvar. Bara lagets.
Resonemanget med löner är både rätt och fel. De har furstligt betalt för att den totala ekonomin i SHL ser ut som den gör. Klubbarna tjänar pengar på biljetter, sponsorer och tv-avtal och agenterna vet om detta. I slutändan gör det att medelmåttor som Lindhagen kan tjäna drygt 50K i månaden. Befängt, såklart, men det är som det är. Om inte LHC betalar 100K till Salmonsson kommer någon annan klubb att göra det. LHC är med i budkriget och vi supportrar hejar på utifrån och kräver att större och större namn sajnas.
När allt detta är gjort så kan man dock konstatera att dessa "fullblodsproffs" inte är annat än ett par smålandsgrabbar, födda 89, som ibland går till Hakepi och avnjuter en falafel. Det är helt vanliga hockeykillar som via björnligan och tv-pucken hamnat på SHL-nivå. Självklart kommer de att göra dåliga matcher. Självklart påverkas de av stämningen i hallen. Zlatan gör dåliga matcher. Detroit Red Wings kan förlora med 7-1 och Henrik Lundqvist kan släppa 4 puckar på 7 skott i första perren. Vem minns inte World Cup i Globen när vi hade Lunkan, Lidas, Foppa, Sudden, Näslund och Alfredsson i praktslag och vi loosade med 6-1? Total förnedring och det såg väldigt lojt och viljelöst ut. Men självklart var inte krigare som Zetterberg, Modin, Notan och Foppa viljlösa. Det blev en kollaps, för även på den nivån så är de bara människor.
Men i grunden håller jag med om att spelarna har ett ansvar. Jag är fortfarande mycket besviken på deras insats härom dagen(så jag vet knappt vad jag skriver ovan :? ), men jag tycker inte det ursäktar att vi blev så överkörda på läktaren. Det känns inte som att det skulle hända på så många andra i arenor i Sverige. Speciellt inte när bortaklacken inte är numerärt större. Men även då ska det vara FULLT KRIG i 60 minuter!
Vi om står på ståplats gör det ju oavsett om Junland är i Cluben eller hos Färjestad, oavsett om vi tränas av Melin, Slava Lener eller tråk-Säcken och oavsett om Stana, Chechmanek, Conny G eller Nizze står i mål. Och jag hoppas innerligt att det var sista jävla gången en klack kom till Linköping och vann fighten på läktaren! Vi är fan så mycket bättre än så. Vi är stora och stolta. Det är VI som är Linköping!