Satashi' wrote
men för fan... hur orkar du? Skrämmer iväg småbarnsfamiljer?
Då vill du väl inte heller ha tacklingar eller slagsmål heller då det gör samma sak? Jag tror fan det är exakt tvärtom, jag tror att passion lockar publik.
Wow, du lyckades missa min poäng totalt. Men jag tog för givet att åtminstone någon skulle "lyckas" med det. Passion för sporten & HAT är två ganska så skilda saker, hörredu. Man kan visa passion för hockeykriget på isen men fortfarande visa respekt för motståndaren. Men herregud, jag följer NHL hockeyn mer än vad jag följer SHL, kollar hundratals matcher per säsong. Så givetvis vill jag inte ta bort tacklingar eller slagsmål, det hör till & snarare efterlyser mer sånt i dagens LHC & svensk hockey. Vad som sker PÅ ISEN, hade inget som helst att göra med mitt inlägg (ganska så mycket motsatsen till min poäng), så hur orkar du göra den tolkningen?
Min poäng var att fokusera på just det som sker på isen, stötta laget istället och fokusera på rätt saker, kärlek för hemmalaget före hat mot bortalaget, vad är det som är så fel med det? Varför är det så många fans av samma lag som mig självt, som reagerar så förbannat kraftigt varje gång man tar upp & efterfrågar mer kärlek och stöttning för egna laget före allt jävla gnäll å hat och allmän negativ energi. Vad tror ni ger mest energi för laget LHC att höra? HATA GÖTEBORG eller VI ÄLSKAR LINKÖPING? Det är nog ganska så självfallet vilket man som spelare helst vill ha i ryggen och lyssna på när man trummar på där ute på isen. Speciellt om man heter Sebastian Karlsson som är borned and raised i Göteborg 😉
Jag tycker att svenska supporterkulturen borde kolla lite på hur det fungerar i NHL, där det allt som oftast är 20 000 pers på varje match, alla fans sitter huller om buller jämte varandra och det som skriks på matcher handlar om att stötta laget, inget hat... Medan i sverige så ska vi behöva inhängnader, likt att stå i ett kasslernät, pga allt hat som förekommer. Kolla på hur det fungerar i NHL, stentuff underhållning för hela slanten på isen, men noll hat från läktarplats, före fotbollen i England som förebilden verkar ligga på.
Det där med skrämmer bort småbarnsfamiljer flikade jag in mest för jag hört i intervjuer från bl.a Helber att han tycker vissa ramsor och språket varit ett problem genom åren, i att skapa en bra miljö för alla supportrar att komma. Då en del "kunder" reagerat på det och framfört till honom. Minns inte när jag läste det, tror det var inför säsongen. Det är fakta, ett riktigt problem som har diskuterats mellan lagledning och white lions genom åren vad jag förstått det som. Återigen har jag inget emot om man reagerar på saker som sker på isen, tro mig det gör jag också tills rösten viker sig. Det är saker som inte rör vad som sker på isen som jag reagerat på, som jag finner ganska så osmakligt, för mig som hockeyälskare, inte hockeyhatare. Nu tog jag mest upp "hata göteborg" som ett exempel, det var relativt milt om man jämför med vad som skrikits genom åren i rasistiska & homofobiska kommentarer/ramsor... Synd man inte kan utvisa vissa personer i publiken för "unsportsmanlike behavior" som de på isen...
Min poäng var, tror det skulle komma mer folk till stå och skrika med om det som skriks fokuserar på rätt saker, så vi slipper ha en halv stå på kortsida var och varannan match, när de flesta andra lag har en full. Tror många, likt mig själv emellanåt, väljer att gå undan för att se matchen åt sidan av, när det fokuseras på så mycket på skit som inte har ett dugg att göra med vad som sker i spelet på isen.
Supporter = support = stötta.