Kapten Duck wroteHata hata hata Göteborg!
Undrar om våran assisterande kapten, Sebbe Karlsson håller med dig om det där? 😉
Nämen seriöst, jag menar inte att "mucka" eller något nu... Just my opinion... Men är det bara jag som finner det så sjukt fånigt & trams rakt igenom med allt detta hat på hockeymatcher på senare år, går vi i mellanstadiet eller? Nu finns det skapligt värre ramsor och uttryck som har tjoats från läktarplats än "hata göteborg", som är ganska milt i jämförelsen med vad man hört genom åren; men vad fasen har det med hockeyn som spelas på plan att göra? Där är en stor anledning varför jag inte står kvar så ofta bland klacken längre, det är för mycket som skriks som jag personligen inte kan stå för... Nu snackar jag givetvis inte först och främst om "hata göteborg" utan annat mer grövre skit som vissa ljushuvuden häver ur sig, men ändå ett exempel på konstiga grejer att lägga energi på.
För mig är & har hockey handlat om, ända sedan farsan tog med mig för första gången på en LHC match på tidigt 90 tal i div 2, om laget på plan. Intresse, passion & kärlek för laget & sporten överlags. Det handlar också om respekt för motståndarna såsom spelet. I min värld så tycker jag man i vissa fall bör omprioritera lite i vad man ska rikta in sig på för ramsor, för att stötta & ge energi åt laget LHC på bästa möjliga sätt.
Tyckte det kändes lite sorgligt när man i måndags skulle gå och "vattna blommorna" mellan (öl &) periodpaus, så hörde jag några till synes entusiastiska små LHC kids bubbla runt hörnet... Cirkus 10-12 år... När jag försökte lyssna efter vad de pratade om så var det inte som jag förväntade mig, hur man själv tuggade en gång i tiden i periodpauserna, i stil med "LHC är så bra, såg du det skottet, vilken tackling han gjorde, snyggt spel, vilken räddning, lhc är dom bästa" osv, nej, inget om laget LHC, ingen stolthet eller kärlek för klubblaget... Det som vevades ur deras munnar & hade fastnat på deras hjärnhinnor var enbart "HATA HATA HATA GÖTEBORG" & i det tugget och ämnet tuggades det på, enbart fokus på hat på motståndarlaget. Det kändes rätt så tragiskt på något vis. Är det vad supporterskap handlar om, really? Är detta nästa generation LHC fans? Då förstår jag att vi har ett dåligt rykte om oss ute i hockeysverige...
Observera att jag inte menar med "hat" att man ej ska bua på domaren eller om någon motsåndare gör något fult på isen, det är en helt annan sak & hör till den psykologiska delen av spelet :lol: men all denna omogna smörja på emellanåt rent neandertalarmanèr som skriks från läktarplats är bara ledsamt att lyssna match in och match ut. Och nu är inte jag direkt någon känslig människa av mig kring hur man använder språk överlags, jag är verkligen ingen prinsessa i käften själv. Men jag kan tänka mig att viss typ av ramsor "skrämmer bort" viss typ av publik, t.ex småbarnsfamiljer, att komma till CC för att njuta av underhållningen på isen. De vill helt enkelt inte att deras kids ska gå runt och apa efter "jävla bög, jävla jude" och sånt dravel på ett evenemang som ska handla om sportmanship & fair play i grund och botten.
Aja... Bara en tanke som jag har haft genom åren, som jag vet många, många fler än jag själv delar i denna stad.