Tycker det är mycket orättvis kritik i den här tråden. Ska försöka bena ut vad jag menar i ett "Jacko-inspirerat inlägg", det vill säga glaset halvfullt och ett hav av ord 🙂
Sjögrens tackling
Vad fan tänker karln med? Efter allt palaver med Regehrtacklingen och oron över Sebbes hälsa kan man ju tycka att grabbarna borde lära sig att man ska göra allt man kan för att undvika att träffa motståndarna i huvet. Visst kommer Rosseli Olsen lågt men Sjögren har precis all jävla tid i världen på sig att undvika den tacklingen när han ser att hur MRO står. Bedrövligt av Sjögren och han förtjänar en ordentlig avstängning. Holzapfel och Regehr fick samma straff trots att deras tacklingar skilde sig mycket. Sjögrens ligger mittemellan dessa tycker jag så han borde rimligtvis få samma straff, dvs 4 matcher.
Kolariks brända friläge
Jag lackade också ur spontant där. Samtidigt, det behöver inte nödvändigtvis handla om nonchalans utom om att han faktiskt känner sig trygg med den. Kolarik har gjort den en gång tidigare i år, mot Modo, och då hängde han dit den. Han kanske gör den ofta på träningen också och har högre procent på den än på andra varianter, det vet vi ingenting om.. Jag väljer iaf att inte vara lack på Kolarik för den situationen. Däremot lackar jag ur när Kolarik och Himelfarb tar idiotutvisningar i mittzon, långt ifrån pucken, när det är vi som ska vara laget med slutspelsrutin och Frölunda som ska vara gröna och hetlevrade. Skärpning omedelbart!
0-1-målet
Får tillskrivas Sundh och Himelfarb. Sundh låter Dick trampa runt lite för lätt. Himelfarb har markering på Kahnberg men släpper honom helt plötsligt och oförklarligt och glider in mot mitten vilket gör Kahnberg helt omarkerad på bortre. Dåligt försvarsspel av forwards i det bytet.
2-2-målet
Tycker inte det är någon grov försvarsmiss utan snarare extremt medstuds för Frölunda. Visst kan Dahlström låsa upp Lundqvist bättre framför mål, men samtidigt, slumppucken träffar Frölunda-forwarden framför mål exakt rätt och det kändes bara turligt. Träffar pucken inte forwarden tar Högberg pucken utan problem och träffar den forwarden lite annorlunda så studsar den inte fram till Lundqvist. Inte klockrent försvarsspel såklart men det är svårt att försvara sig mot sånt flipperspel och turstudsar och jag tycker absolut inte att det handlar om uselt försvarsspel.
3-2-målet
Sen när blev Görtz en talanglös medelmåtta? Min omedelbara reaktion på målet var i alla fall inte "Fan, vad dåligt försvarsspel av Cluben" utan snarare "Vilken jävla prestation av Görtz". Om man letar med förstoringsglas och kompass kan man hitta försvarsmissar i precis alla mål som görs, ja i alla situationer som finns över huvud taget, men man måste också kunna applådera fantastiska offensiva prestationer och det här var ett jävligt snyggt mål där jag varken tycker att Hjalle eller Bäckman gör bort sig. Allt är inte svart eller vitt som man får en känsla av i den här tråden. Antingen spelar killarna som de förväntas spela (dvs perfekt) eller så är det GROVA försvarsmissar. Den här situationen var varken eller...
Summa summarum...
... Tycker jag LHC gör en helt okej match. Bra defensivt, mindra bra offensivt, men mina tankar svävade snarare kring att Frölunda var jävligt bra än att det var Cluben som var usla. Ändå är vi en hårsmån från att snuva de på matchen. Det är så jävla synd med skadorna och Sjögrens hjärnsläpp för nu tror jag att det närmast krävs ett mirakel för att ta det här. Söderbergs avstängning ifjol känns som en småsak i förhållande till situationen i år om det nu blir så att vi kommer sakna Sebbe, McDonell, Sjögren och Kolarik.
Men kan laget svetsas samman av det här bakslaget, Högberg fortsätta stå på huvudet och vi kan ta en match nu hemma i CC kan det ge en självförtroendeboost och oroa Frölunda, och då kanske vi kan få tillbaka någon/några spelare innan matchserien är slut. Då tror jag att vi kan klara av det här, men läget ser minst sagt mörkt ut...