köttet wrote@[raderad]
Jag kan inte se hur det finns något positivt i den här situationen alls. Topp 6 hade varit godkänt. Där lär vi inte hamna och det är därför ett jävla jättemisslyckande. Igen.
Ja, resonerar man efter inför säsongens målsättning och förväntningar är givetvis denna säsong ett gigantiskt misslyckande, en riktig floppsäsong. Det är liksom inte det jag argumenterar kring. Det jag menade i mitt inlägg är att det är inte kört, som många supporters verkar känna och friskt spottar ur sig hat och myntar uttrycken "skitlag, hatar resten av laget, soplag osv" för ett lag som ska vara i våran hjärtan, det är inte vad en supporter är för mig. Visst man kan känna frustration men det får inte gå till överdrift, då kan man lika gärna börja hålla på HV eller liknande. Det finns alltid ljuspunkter i mörkret, det gäller bara på hur man ser på saker och ting. Fråga AIK och Örebro supporters vilket läge de skulle vara i tabellen. 10e plats med (i princip med målskillnad) 10 poäng ned till kvalserien och chans på slutspel i play-in, eller vara i desperat jakt för att undvika mardrömmen som väntar med hungriga allsvenska lag?
Hade vi legat i AIK och Örebro's sits så hade jag nog också varit i kören av att se svart och känna att det mesta är total misär och även jag sjunka ned och spy en del galla i ren frustration i svaga ögonblick. Men även då så hade jag inte slutat hoppas och stötta laget, som det känns som många gör på denna sida. Det kommenteras friskt när laget spelar dåligt och det är nästan så det finns en släng av överlägsenhet från vissa håll, en slags "skadeglädje" nästan att klanka ned på vissa enskilda spelare så fort något går fel "haha, nu gjorde han det igen, vilken sopa" osv. Går det bra och samma spelare gör något positivt, då är det knappt några som kommenterar matcherna. Märkligt i mina ögon...
Men ja. Även om man känner sig lurad som supporter när man kämpar på läktarplats efter många matcher då spelarna inte verkar göra detsamma, i att kämpa på isen. Så tror jag det finns mer än ytan visar. Jag tror inte det handlar så mycket om att spelarna inte "kämpar tillräckligt, bryr sig inte osv". Tror som sagt att mycket ligger i det psykiska i detta lag, det knyter sig av pressen. För svag mentalitet i laget, Hävelid's ledarskap är inte att underskatta, inte bara hans stabilitet i egen zon utan i omklädningsrummet. Tror knappast Junland med sitt A på bröstet kan matcha ens ledarskapet som Hävelid hade i sin lilltå. Ganska uppenbart med alla lagets blandade resultat att det är där största problemet ligger. Får de ett par mål med sig så spelar de oftast ut och kan lira en fruktansvärt effektiv och bra hockey. Men så fort det blir lite motstånd så verkar det strypa sig i kreativiteten. Ett ganska vanligt syndrom i sportsammahang för lag med dåligt självförtroende, antingen genom dåligt ledarskap/rutin (i trupp el coach/ledning) eller sportslig blödning i resultaten.
Men precis som det gäller med att göra mål så frågar dom inte hur man gör dom, bara hur många. Precis som när man väl kommer till slutspel så spelar grundserien mindre roll och hur man kom dit, väl där nollställs allt! Jag har inte gett upp hoppet om denna säsong än. SM-guld är väl knappast troligt kanske... Men att få uppleva slutspel och några härliga matcher är inte mil borta, det finns på horizonen.
En play-in serie mot HV tror jag skulle vara precis vad detta lag behöver! Är det något lag som väcker kämpalusten i detta lag så är det HV. Sen det ihop med att släppa kvalseriepressen i bakhuvudet så är det bara hoppas att det räcker till att kunna spela ut, som vi har sett de ha kapacitet att göra under säsongen.
Jag vägrar ge upp hoppet om laget i mitt hjärta. TÄVS