Jag vill också namedroppa och lattja med namn till nästa säsong! Lägger det i den här tråden så inte folk stör sig på orealistiska förslag på kontraktbrytningar m.m. i silly-tråden. Det här är bara för att stilla mitt eget ego.
Hade det inte varit fräscht att testa college-spåret som Evertsson gjorde med Jack Drury i Växjö? Även om de nu får tjäna pengar i NCAA så är ju SHL fortfarande en bättre liga. Nu när vi har Broc och allt tänker jag.
Lura hit Charlie Cerrato, en 21-årig andrarunda som varit kapten för USA:s ungdomslag och som lär ha en framtid i Brind’Amours Carolina inom några år. Väldigt skicklig och mogen i sitt spel redan. Bara ett exempel. Sätt honom med Ehn på ehna kanten och Joel Svensson från Oskarshamn på den andra (hög potential och som kan flytta in som center om ett par år) så har vi en spännande och prisvärd tredjekedja.
Är helt med er som vill uppgradera centersidan. Knuffar gärna ner Ljungh i hierarkin. Sen får han vara hur trevlig och inflytelserik han vill, det kan inte ge en fribiljett till en toppkedja. Hur rimligt det är med honom som fjärdecenter struntar jag i 😊
Elie – Bakke – Vrana
Karlström – Hyry – Lane Pederson
Ehn – Charlie Cerrato – Joel Svensson
Södergran – Ljungh – Törna
Hofbauer, Krantz, Valdemar Johansson
Vill ha spelare som kan driva spelet framåt och som är starka på pucken. Hyry är bra åt båda hållen, gör alla tråkiga saker rätt och är duktig på att ta sig in på mål. Skicklig i bumper-rollen i PP och inte helt olik Shore i hur stark han är med klubban i närkamper. Känns väldigt SHL-kompatibel, om han nu skulle vilja mellanlanda i Europa och få växa i en producerande roll. Lääääjn ersätter Kovacs direktskott i PP rakt av fast från andra kanten. Ruggig bössa, rör sig bra och har vid snart 29 års ålder fortfarande inte fått fäste i NHL. Får prova nånting nytt nu. Genom att Törna kommer hem och stabiliserar upp fjärdekedjan får vi också in fler från mammas gata.
Fantenberg – Aleksi Matinmikko/Antti Tuomisto/Dysin Mayo
Lennström/Ginning – Kokkonen
Öhrqvist – Giutarri
Martin
Backsidan styrs ju helt av status på Fanten och Lennström, så det känns hopplöst att spekulera i. Men det vill man göra ändå. Synd att Barkemo i Bofors verkar vara klar för Timrå, det är en spelare jag tror kommer bli en bra SHL-back. Om man tittar på nordamerikanska backar som gjort det bra i typ Rögle, Luleå och Skellefteå (stabila klubbar förvisso) och vad de har för egenskaper så hade jag även gillat typ Ian Mitchell som varit runt i många NHL-organisationer. Ska dock vara klar för Bern till nästa säsong. Kanske att blickarna vänds mot Finland i stället och en rightare?
Högberg
Pontus Eltonius
Har givetvis försäkrat mig om att samtliga VILL vara här, ser det som rätt steg i karriären och smälter bra in i gruppen 😉
Hade personligen inte gråtit över att tappa Kovacs men förstår om andra tycker annorlunda och att jag har fel. Tyvärr får jag heller inte in Nybeck, kanske att det egentligen hade varit fint att satsa på honom (och ja, han har kontrakt). Tur då att det är plättlätt för mig att bara byta ut honom och skriva in några nya bokstäver! Ludde L får också stryka på foten. Ytterligare en ganska mjuk spelare utan tydliga spetsegenskaper i SHL. För mig blir det lite som att en producerande spelare som med åldern faller i hierarkin och då per automatik ska kallas ”tvåvägsspelare”.
En möjlig svaghet med det här laget skulle kunna vara att de tänkta toppspelarna inte är blågula. Många skulle vara här på kortare kontrakt med framtiden någon annanstans. Kontinuitet kontra motivation osv, går att vända och vrida på.
Även om fokus i år ligger mycket mer på ledarskapet och organisatoriska frågor så är det alltid kul att spekulera i namn som skulle kunna göra det på isen.