LINKÖPING. Agenten hade tröttnat på Nick Sörensen dåliga inställning och ”körde över” honom i 40 minuter.
Tränaren Dan Tangnes sa att han behövde kolla sig i spegeln – och 23-åringens pappa höll med.
Sörensen tog till sig av kritiken, gjorde en helomvändning och är nu en av SHL:s hetaste spelare.
– Jag förstod att alla andra inte var idioter utan att jag faktiskt kan göra fel, säger LHC-forwarden i en lång intervju med Sportbladet.
Linköping har överraskat på de flesta under säsongsinledningen och en stor anledning till det är en pånyttfödd Nick Sörensen, 23. Förra säsongen gjorde han 14 mål (nytt personligt rekord under en SHL-säsong). Nu är han redan efter nio matcher uppe i sju fullträffar.
– Det har börjat bra, konstaterar han, när han slår sig ner vid ett fönsterbord på det café som vi har fått rekommenderat av Nick Sörensens flickvän Julia.
– Jag förstår varför hon går hit. Det finns mycket gott, säger han.
Nick Sörensen.
Foto: FOTO: Johannes Hägglund
Nick Sörensen.
Sörensen tackar ändå nej till något sött utan nöjer sig med en kaffekopp. Vilket kanske inte förvånar. Den nye Nick Sörensen är nämligen mer noggrann med allt som kan påverka hans hockeyspelande – en helomvändning som började efter förra säsongen.
– Jag fick många tillrättavisningar, vad jag har gjort fel och varför jag inte tagit nästa steg i utvecklingen. Egentligen var det första gången jag fick höra det från så många källor samtidigt. Framförallt hade jag ett långt snack med min agent där han körde över mig i 40 minuter, säger Sörensen, tar en klunk kaffe och fortsätter:
–Han hade fått nog på hur jag betedde mig och att jag inte tog det seriöst nog. Han sa att han inte ville se mig vara en genomsnittsspelare bara för att jag inte är beredd på att ta jobbet. Han sa att med min talang ska jag högre upp än SHL, men så som jag tar hand om mig tyckte han att jag skulle vara glad om jag får fortsätta spela i SHL resten av min karriär. Han körde över mig i 40 minuter, både personliga grejer och sportsliga, säger Sörensen
Hur var det att höra?
– Första tanken var: ”Vilken jäkla idiot. Jag ska byta agent.” När allt lugnat sig och jag hade pratat med tränare och föräldrar förstod jag att alla andra inte var idioter utan att jag faktiskt kan göra fel. Jag började inse att de som snackade inte ville skada mig utan att de ville hjälpa, säger han.
Efter mötet med agenten pratade Sörensen med LHC:s dåvarande tränare Dan Tangnes som bland annat sa att Sörensen kunde ”bli en toppspelare i SHL” och att han ”måste se sig i spegeln”. Nästa samtal gick till hans föräldrar.
– Jag sa att jag behöver ändras. Mamma är alltid stöttande, men pappa sa att det var dags. Han sa: ”Jag har inte orkat berätta för dig, för du har alltid rätt, men det låter som att du är på rätt väg. Men du måste bevisa det för mig innan jag dunkar dig i ryggen”. Han har alltid varit väldigt rak, säger Sörensen.
Agentens, Tangnes och pappans åsikter gick rakt in Sörensen, som direkt bestämde sig för att göra något åt saken.
– Jag tog ett snack med tjejen och sa att jag måste göra helomvändning. Sedan har vi lagt om allt från kost, rutiner och mindset. Jag försöker se positivt på varje dag. Inte att allt är jobbigt. Att det är jobbigt att träna, jobbigt att blablabla. I stället tänker jag bara att det är kul att träffa grabbarna, säger Sörensen.
– Jag har insett att mycket jag har gjort fram till den här säsongen har varit fel, säger Sörensen, som upplevde att hans beteende gjorde att han tappade lite respekt bland lagkamraterna.
Nick Sörensen.
Foto: Stefan Jerrevång/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nick Sörensen.
– Ingen sa något, men jag kände att jag bara var en bra spelare, ingen ledare. Jag kunde spela riktigt bra för att sedan vara riktigt dålig. Jag gjorde inget mer väsen av mig. Jag spred ingen energi omkring mig, och det var absolut något jag ville förändra. När jag är på hallen vill jag att de ska få energi av mig. Det är lätt att ändra och, när jag gjorde det fick jag hundra gånger mer energi tillbaka, säger Sörensen.
Första gången han pratade om sin stora förändring var i en intervju med Corren i somras, och 23-åringen tror att hans öppenhet kan sporra honom att fortsätta med de goda vanorna.
– Jag skäms inte för den jag varit. Jag tror nog att det är många som är i min situation. Ibland är det inte lätt att en massa folk klappar en i ryggen och säger att man är grym. Det är lätt att det kanske stiger en åt huvudet och att man tappar fokus.
– Jag känner fortfarande att jag är ung och kan ta de kliv jag vill. Då är det lika bra att vara öppen. Nu när jag säger det blir det en morot för mig. Nu måste jag bevisa varje dag att jag står för det jag har sagt, säger han.
En annan viktig pusselbit i Sörensens lyft den här säsongen är flickvännen Julia, som han träffade i oktober förra året och i december ska paret bli föräldrar.
– Innan jag träffade henne var det mycket lattjo lajban och hit och dit. Hon har inte satt press på mig, men det blir väl så med kärleken. Man prioriterar annorlunda. Hon har fått mig att lugna ner mig på många plan. Jag har aldrig haft något eller någon som har betytt så mycket för mig, att jag kan komma hem och lugna ner mig. Det har varit klockrent för mig, säger han.
Hur har du fungerat tidigare?
– Har det gått bra har jag bara velat göra grejer. Har det gått dåligt har jag bara velat gräva ner mig. Därför blev det väldigt mycket upp och ner. Jag levde bara för dagen. Nu har det blivit annorlunda. Speciellt när hon är gravid. Allt har vänts helt upp och ner, på alla plan. Hon kom in som en räddare i nöden, säger Sörensen.
Är hon hockeyintresserad?
– Ingenting. Hon visste inte ens att jag spelade hockey när vi träffades. Hon försöker lära sig. Förra veckan lärde hon sig varför målvakten slår i isen när vi har powerplay. Hon trodde det var för att peppa oss. Det är roligt att prata hockey med henne, säger Sörensen och ler.
FAKTA
4 nycklar till Sörensens omvandling
Flickvännen Julia
”Hon har betytt jättemycket. Hon har inte satt press på mig, men det blir väl så med kärleken. Man prioriterar annorlunda. Hon har fått mig att lugna ner mig på många plan.”
Positivare inställning
”Jag försöker se positivt på varje dag. Inte att allt är jobbigt. Att det är jobbigt att träna, jobbigt att blablabla. I stället tänker jag bara att det är kul att träffa grabbarna.”
Mer noggrann med kosten
”Jag hade ingen rutin kring det. Jag käkade det jag kände för innan, även om jag försökte vara nyttig. Nu kör jag sex dagar i veckan nyttigt och en dag lite skräpmat. Det är ett program vi lagt upp med fystränaren (Lasse Thörnholm) och det försöker jag följa punktligt. Där är Julia viktig eftersom hon lagar mycket mat.”
Nytt fysupplägg
”Jag fick nästa börja om och nöta grundträning för att få en bra grund. Med hjälp av fystränaren och våra tränare blev det lätt att sätta ihop ett nytt program. Redan när vi gick på is kände att jag hade en nivå till och det är jätteskönt.”