Corren wrote[size=150]Mäki: "Ska inte hitta någon som är som jag"[/size]
ishockey 30 år i Linköpings HC fick räcka. "Jag vill inte att någon ens ska kunna andas att jag inte har samma driv som tidigare", säger Anders Mäki.
Per Bergsten
12:13 | 2018-10-08
LÄS MER: Klubbdirektören lämnar LHC
På måndagsförmiddagen gav han beskedet som på många sätt slog ned som en bomb i hockey-Sverige. Från och med årsskiftet lämnar 52-åringen klubbdirektörsjobbet i Linköpings HC. Efter 30 år i olika roller i föreningen.
– Klart att det är många tankar som surrar i huvudet. Det är blandade känslor. Skönt att ha tagit ett beslut efter en mycket funderande. Jag tror att omtumlande är bästa ordet. Det är ett stort steg att ta. Viktigast nu är att vi tar den här dagen och sedan snabbt går vidare. Är du minsta svag en dag i den här branschen kan det räcka för att bli passerad.
– Det är och har alltid varit ett fantastiskt roligt jobb, säger Anders Mäki.
Ändå slutar du.
– Det finns aldrig riktigt bra tillfällen för sådana här saker, men nu känns tidpunkten ändå okej. Det är dags för LHC och för mig att ta nästa steg. Ska jag göra något annat i livet är det dags nu.
Vad kommer du inte att sakna?
– Jag har älskat jobbet. Samtidigt är det klart att det kräver sina uppoffringar. Nu behöver jag inte ha dåligt samvete om jag tar en förlängd weekend, jag behöver kanske inte ständigt vara tillgänglig och får möjlighet att prioritera lite annorlunda.
Allt började i augusti 1988.
Anders Mäki flyttade från Kiruna till Linköping och gjorde sin första träning med Owe Holmberg. Sedan blev det många år som spelare innan han under de 20 senaste åren haft olika uppdrag i ledande ställning. Nu på slutet fyra säsonger som klubbdirektör sedan Mike Helbers avhopp.
– Det var i somras som någon påpekade att "nu är det 30 år sedan du kom till LHC". Det fick mig att börja fundera lite. Jag är 52 år gammal och känner att jag har drivet kvar. Men jag vill inte att någon ens ska kunna andas att jag inte har samma driv som tidigare, säger han.
Har du hört någon som gjort det?
– Klart att jag fått kritik. Tretton av fjorton klubbdirektörer i SHL får det efter varje säsong. Som klubbledare exponeras du hela tiden och det kan slita det också, men det ingår i jobbet. Det är inte så att kritiken kommit från någon inom föreningen.
Som spelare fick han aldrig vara med om avancemanget till högsta serien, men som klubbledare har han fått vara med om den häftiga resan dit LHC är idag.
– Jag blir kvar i några månader till och lovar att jag ska avsluta snyggt och ge järnet hela vägen, säger han.
Vad ska du göra nu?
– Det vet jag inte. Det är ett blankt papper. Med tanke på publika jobbet jag har nu har jag inte kunnat sondera terrängen… det hade kommit ut direkt. Så den processen startar nu. Men jag känner ingen oro på det sättet. Jag är ingenjör i grunden, har jobbat som chef på Saab och tror att det finns möjligheter för ett nytt kapitel. Det finns olika vägar att gå.
Kan du bli kvar inom ishockeyn?
– Det vet man aldrig. Det finns många jobb som på något sätt har med hockeyn att göra.
Kommer du att på något sätt vara med i rekryteringen av din ersättare?
– Jag står till styrelsens förfogande om den vill använda mig där. Men jag vill ju inte att klubben ska hitta någon som är som jag. Det är viktigt att man tar ett steg åt rätt håll.
Vad är rätt håll?
– Viktigast är att det kommer in ny energi. Ibland kan det vara nyttigt med en ny infallsvinkel och att se saker och ting med öppna ögon. Ett nytt ledarskap, helt enkelt.