alfie wrote
Intressant kommentar från Jocke Eriksson i AB
4) Sett till ekonomiska medel har ni värvat bäst av samtliga klubbar de senaste två åren.
– Nej, det tycker jag inte. Jag vill framhäva Henrik Evertsson (Växjö) där. Han skapade det bästa laget utan att vara topp fyra i löneligan. Vi är en av dem som är väldigt målmedvetna i vår värvningsstrategi. Vi har en tydlig strategi att försöka värva svenska spelare, helst med Stockholmsanknytning. För mig handlar det inte bara om att lyckas eller misslyckas med värvningar, det handlar om att ge förutsättningar för spelarna.
Det snackas ju så jävla mycket om hur mycket pengar Växjö har och att det inte går att konkurrera mot de med deras truppbudget. Nu vet jag inte var Jocke har fått sina uppgifter ifrån, men inbillar mig att en rutinerad sportchef i SHL har bra koll kring detta.
Löner är en sak. Sen är det allt annat som också kostar pengar kring spelare. Sign-on bonusar, andra bonusar, pensioner, boende, bil etc..
Jag tror ff att Växjö har den dyraste truppen år efter år. Det krävs ju ingen hjärnkirurg för att förstå det, är ju bara att titta på vad spelarna heter.
Sen tror jag även Växjö sysslar med nån form av skatteplanering, laglig eller olaglig låter jag vara osagt.