Hej igen,
samlar bara upp några korta som jag ser att ni undrat över...
Lukkinen m fl:
Det jag menade med att domarna/situationsrummet blir litet utlämnade i tolkningsvärlden är att jag tycker att reglerna bör vara mer svarta och vita. Det vill säga enklare och tydligare som inte lämnar utrymme för tolkningar. Till exempel: Spark i mål. Låt det vara svart eller vitt. Tar den på foten så är det spark och inte mål. Eller hellre åt andra hållet, alla sparkar utanför målgården ÄR mål. Svart eller vitt och enklare för domarna/S-rummet. Och det som nu varit på tapeten x antal gånger: Stör man målvakten inne i målgården eller inte när skottet går. Tolkning. Låt det istället vara svart eller vitt. Är man i målgården överhuvudtaget så är det inte mål. Eller som den gamla tolkningen, är man i målgården före pucken så är det inte mål. För ett gäng år sedan skulle domarna slå av icing om de bedömde att spelaren FÖRSÖKTE slå en passning. Man måste väl vara tankeläsare för att få det rätt. Bra att det tog bort den, även om domarna fortfarande måste kolla om en försvarare maskar för att "inte hinna" eller vem som är först till tekningspunkten (vilket jag tycker är bra!)
Hockeyn idag är så snabb och intensiv, ingen situation exakt lik en annan så då är det bättre att göra regler med minimalt utrymme för tolkningar.
Då blir det enklare för domarna, det lyckas bättre, får självförtroende och vi på sidan blir mer nöjda och glada....
Exile82:
Jodå, jag har sett de kreativa förslagen angående en logotyp. Många intressanta idéer!
Det här är en styrelsefråga, men jag tror inte Cluben är beredda att lägga ned de stora ekonomiska resurser som krävs just nu. Det är några ställen att byta på....
Det måste nog också in en större kommunikationsstrategi. Annars blir det lätt fel. Det är heller inte enkelt att byta till en ny som ska tilltala så enormt många människor, se bara på era förslag, det fanns ju många kreativa, men olika. Eller ta Luleå som exempel, de gjorde ju ett byte för något år sedan men fick backa. Även om 20% av supportrarna tycker den är snygg så är det säkert lika många som avskyr den..... Det är ganska kostsamt projekt att få till det på ett bra sätt och inhämta rätt synpunkter så att det ska bli bra.
Logotypen har ju också en historia. Och det har inte alltid med att göra om den är snygg eller inte. Titta på t ex HV71. Två blockbokstäver och två blocksiffror. Ok vi som rivaler gillar den förstås inte, men deras supportrar har nog tagit den till sig då det finns en fin historia bakom. De försökte ju också byta för ett gäng år sedan till "Blue Bulls", men även de fick backa.
Slutligen - det är inte på tapeten just nu i alla fall. Om resonemanget kommer upp så är det nog i ett större strategiskt sammanhang och ett val styrelsen skulle göra i vilken riktning man skall rikta sina resurser - kanske för att skapa ännu större resurser förhoppningsvis.....
Bloodandashes m fl:
Undersökningen gick förstås till övervägande supportrar. Men även engångsbesökare eftersom vi fick med alla som köpt en biljett på nätet, alla som kopplat upp sig på WiFi i arenan plus förstås säsongskortare, medlemmar, samarbetspartners och allmänt intresserade som tecknat sig för nyhetsbrevet. Totalt ca 15 000 personer. Ca 2000 svarade, vilket är ett helt OK utfall och en bra mängd statistiskt sett. 94% hade LHC som favoritlag i SHL så vi fick med några andra fans också, t ex 1,09% Brynäsfans (flest av andra lag). 38% följer hemmamatcherna via C More och tyvärr bara 28% i arenan. 3% följer inte matcherna alls och övriga på andra sätt. Vi håller på att analysera det litet djupare men det finns inga entydiga svar varför folk går mer sällan. 97% går ändå på minst en match denna säsong, men tyvärr hela 50% bara på 1-5 matcher, inte fler.
Priserna kommer förstås alltid upp och det hjälper ju inte att våra konkurrenter har dyrare biljetter (det finns t o m lag i Hockeyallsvenskan som har dyrare) eftersom vår publik i vår närhet givetvis bara jämför med sig själv (mot t ex C More eller sportbaren). Dock får ju vi i Cluben problem på sikt om våra konkurrenter kan ta ut högre priser eftersom de då långsiktigt kommer att ha större resurser att bygga sitt lag.
Men vi kommer givetvis att se över hela prisstrategin från säsongskort till enskilda biljetter för att hitta den optimala nivån. Det är komplext eftersom mindre total intäkt innebär sämre lag (krasst sett) och nånstans finns ju breakeven - kommer det 8000 om det kostar en tjuga om det är ett extremt svagt lag man ska titta på...? Samtidigt drar ju folk folk och stämningen blir bättre så att det kommer ännu fler.... Men det är nog tyvärr inte bara priset. 70% av de som nu kommer tycker att priserna är helt OK. Å andra sidan tycker 70% av de som inte kommer så ofta att priset är för högt.
En annan intressant undersökning som SHL gjorde över vad folk TROR att det kostar att gå på hockey, visar att man tror att det är runt femtilappen dyrare än vad det faktiskt är (i Linköping)....
Oavsett, det inkom 123 sidor med fritextkommentarer. Jag och några till läser samtliga för att hitta några russin i kakan och kanske några saker som är samstämmiga. Sedan får vi ta in allt till en större helhet och se vad som är möjligt och inte och som skapar mer publik. Jag själv tror ju att vi måste tillbaka litet till att bli supportrarnas lag, för att få fler "galna" supportrar som inte kan missa en match. Efter utvecklingen efter 2000 med Elitserien och ny arena så har vi nog en litet stämpel över att vara så kommersiella. Visst, intäkterna måste in, men jag skulle vilja att LHC blev mer folklig och att fler verkligen ÄLSKAR Cluben, LHC och Linköping. Det är en utmaning. Det är också därför jag är inne här på forumet och på andra ställen och försöker känna av hur vindarna blåser. Det är en fråga om idrottstraditioner, historik, kultur, stadens mentalitet och en massa annat. Men vi behöver bli fler.
Örebro upplever ju det som vi hade i början av 2000-talet. Alla vill vara med. Alla företag stöttar. Nu tar de ju bara 5200 i hallen och med nyhetens behag så är det fullt nästan varje gång. Men vi ligger fortfarande före i tabellen. Men hur skapar man det draget här i vår stad igen?
Glöm heller inte att de företag som stöttar Cluben också är supportrar. De kanske sitter på VIP-plats eller i en loge men det finns många som är helt galna LHC-fans där också. Vi måste också vara duktiga på att kunna erbjuda dem vad de vill ha. Och de måste också bli fler! I slutändan måste kulorna in om man ska ta hem det där guldet...
Det är i alla fall härligt att se glöden i ögonen på många som jobbar i Cluben. Vi ska f-n ha hem det där. Men vi kan inte gå i konkurs på köpet så kulorna måste som sagt in.....
// Anders