Det är lite sent för det, Leffe. Loggan ritades ju om på 90-talet när man dessutom ändrade klubbfärger från dominant rött till dominant blått. Att de skissade fram ett klubbmärke hemma i sitt kök, utan att fråga mig eller andra fans vad vi tyckte, gör den knappast helig. Även om det då var ett välkommet initiativ.
För mig är Cluben helig. Föreningen. Jag håller på LHC oavsett vem som är tränare, vem som är klubbdirektör, vilka spelare man har, vilka färger man spelar i och vilken arena man kallar sin hemmaborg. Allt sånt ändras över tid men Cluben är stadens lag. Det ändras inte.
Jag hade nog varit mer motvillig att ändra på en 100 år gammal sköld, typ Norrköpings, Stockholmslagens, MFF, Göteborg m fl. Men vi kan konstatera att även anrika föreningar som Liverpool och Arsenal har ändrat sina klubbmärken i modern tid och i stort sett alla stora klubbar i Europan har modifierat och gjort små ändringar i sitt märke över tid. Kolla Man U, Milan, Juventus, Barcelona, Real Madrid mfl mfl. Och deras fans står kvar!
Och för att förtydliga vad jag vill så är det att gå tillbaka till det runda märket och ha kvar ett vitt lejon,sett framifrån, i mitten, men att allt ska bli lite snyggare och mer respektingivande än det första märket. Det handlar alltså inte om att byta till något helt annorlunda eller någon NHL-liknande logga. Detta är i alla fall min åsikt..