Leffe wroteJacko wrote
Fast jag tycker att det är ganska så relevant i själva långsiktighetsfaktorn om spelaren i fråga faktiskt spelar en endaste match för en av våra största rivaler just i om man ska ha någon slags logik i att älta att någon är en "hora" eller ej i så pass många år.
Jag bara antog iom att kommenterade och "rättade" mig att du var på den andra sidan av historian. Då ber jag om ursäkt om jag tolkade dig fel.
Jag tycker/ser det som att skadan sker vid övergången och inte vid själva matcherna. "Tanken som räknas" brukar det ju heta. Resten av diskussionen är jag på din sida.
Lugnt, var endast argumentet "han spelade inte en enda match där" som jag var emot och det dök upp ett antal gånger i diskussionen 😉
Hehe... Jag har nog en tendens att upprepa mig om jag inte får något svar på min fråga (som i detta fall) eller det svar jag vill argumentera mig fram till :lol:
Ja jo förvisso, men jag tror inte Franzèn riktigt hade som stor realistisk avsikt (precis som David Vyborny** en gång i tiden när han signa för oss samtidigt som han finslipade på ett kontrakt med Columbus, en form av taktik att få ett bättre förhandlingsläge) att egentligen spela för HV, det var nog mer en sån där "säkerhets-out" (han signade ju ett SHL kontrakt med NHL/AHL-out av en anledning, samma som i sitt kontrakt på andra sidan atlanten att han skulle få tillåtelse att bli utlånad om han inte tog en ordinarie plats i Detroit) om han nu skulle riskera bli placerad i AHL och vantrivas något enormt eller ej platsa där/få fel roll. HV erbjöd något som inte LHC kunde just då, dvs en garanterad stor plats i laget, första femman och PP tid så han kunde utvecklas, vilket nog skulle vara ett bättre skyltfönster än att lira i tredje hål hos LHC. Vad jag hört så hade det åtminstone inget att göra med lönekuvertet, LHC var tät på den tiden och hade ju stämpeln som "köpelag" där runtkring.
Frasse har ett rykte i sig av sig kring att vara lite bekväm och inte ta motgångar speciellt bra, åtminstone kring det jag hört, så kan tänka mig att han resonerade så kring just signa dubbla kontrakt i säkerheten. Han fick ju smeknamnet "the mule", åsnan, pga att han var en envis jävel när det gällde "my way or the high way" ute på isen och så även ryktesvägen i omklädningsrummet då han inte tar kritik så bra från coachen Babcock i NHL när han haft sina "floating"-perioder... Om han var så redan på LHC tiden eller om det kommit genom åren då egot växt med framgångarna, det vet jag inte. Dock vet jag att han fick det smeknamnet av Steve Yzerman under en av hans tidiga NHL säsonger, typ andra eller tredje... Oh well, nu har jag sagt min åsikt och med måtta så jag kniper käft nu. Har ändå inte fått några motargument eller förklaringar varför folk (ja, det var inte enbart mot dig köttet, hört från flera håll vilket irriterat mig lite) lite okunnigt slängt ut sig sånt utan att veta någon direkt bakgrund.
** = http://www.corren.se/nyheter/vyborny-sager-nej-till-lhc-4430424.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;