Hockeytröjan wroteNu blev det visst en Jacko här 😉
Sorry!
Haha, jag tar det som en komplimang då jag anser att du ofta är spot on i dina inlägg och åsikter 🙂 även Franckie Burns har en hel del bra poänger uppräknade här ovanför som jag också tycker var klart relevanta och står bakom.
Känns inte som jag egentligen har så mycket mer att tillägga i diskussionen som jag halvt drog igång här, ni har redan framfört min huvudsakliga poäng på ett bra sätt... Men jag är ju inte mig själv om jag inte bidrar med lite ivägflytande ordbajs åtminstone! 🙂
I grund och botten så är det en jäkla dubbelmoral det där med vilka lag som är "svikare", "hora", "judas" m.m. Dels för att allt grundar sig i känslor (som ofta färgar omdömet i logiskt tänkande) av spontan bitterhet/avundsjuka från vissa fans som tappar favoritspelare till andra klubbar, och för att "skydda" (defensiv sköld upp!) sig själv (så man riktar in sig på hat för att dämpa/överskugga "sorgen" över att förlora en favoritspelare) och föreningen så måste ju bara den spelaren gjort det för att vara elak och pissa på allt vi håller kärt & "inte värd" att ha kvar ändå, för han är ju ändå en "hora" osv. Dels för att man inte tänker en enda sekund i omvända situationen, när en spelare starkt förknippad med en annan klubb väljer att komma till oss. Jämtin är väl ett klockrent exempel där. Tror många fans var riktigt skadeglada när han valde att rata HV för oss och även om en viss tveksamhet fanns från början så tog många emot Jämtin relativt fort med öppna armar och blev en favorit bland fansen. Men sen blev alla tokchockade och ville bränna killen på bål när han gör det omvända. Visst jag är väl inte jätteglad i killen heller & det luktar unken katt lång väg om hela den grejen, men vafan get over it, hockey är jävligt mycket business bakom kulisserna & ingen förutom de insatta i klubbledningen vet exakt vad som hände i det och flera andra liknande fall där "oss fans" näst intill tagit det personligt, fast det egentligen inte hade något med oss eller klubbmärket att göra, utan ofta kring någon helt annan anledning...
Många är för färgade helt enkelt för att tänka klart att det finns andra helt logiska förklaringar till att en spelare väljer att byta miljö, det handlar inte alltid bara om $$$. Man kanske söker större roll i laget, ett annat spelsystem som gynnar ens egna utveckling, något nytt spännande lockar i förändring i annan gryppdynamik eller stad, en annan röst i coach att suga åt sig lärdom kring eller helt enkelt bara det sociala att flickvän och familj vill röra på sig. Men alla dom sakerna är ju inget som ett fan ser & har insyn kring, utan vi tänker och ser oftast bara ur vårt egna perspektiv. Och vårat perspektiv är att vi älskar LHC och ofta är vi uppvuxna med laget, det är inte vårt yrke helt enkelt utan vårt intresse. Därför blir "vår verklighet" och vad som faktiskt är det som händer när en spelare väljer att flytta, oftast två olika saker.
Sen måste jag väl ändå uttrycka mig kring hela Junland grejen och även ge en känga åt LHC's klubbledning där det hanterades väldigt dåligt uttåt sett i media. Det är en sak att vissa fans blir upprörda och blir bittra. Men en seriös professionell förening och företag som LHC är tycker jag inte skulle gjort som de gjorde, och skriva ett öppet långt inlägg på deras hemsida om hur besviken man var och i princip målade ut Junland som en förrädare även från klubbledningens håll, hela den grejen kändes sjukt barnsligt på korpnivå och förmodligen skrivet i stundens hetta. Men likväl väldigt märklig artikel att skriva ihop som jag ej tyckte hörde hemma på elitmässig nivå. Har aldrig sett en förening på hög nivå skriva något liknande i den bittra tonen om någon spelarövergång som LHC gjorde där & jag måste säga att jag tappade hakan en del, även om jag själv var tills viss del besviken på övergången, så tappade jag lite respekt på hur hela föreningen hanterade en sån situation som knappast är ett fenomen inom hockey yrket. När Erik Andersson fick eller Grillen nu får lämna laget i förtid och satt i frysboxen, då är det ju bara "business" liksom. Så varför är det så hemskt när det är tvärtom, det är hyckleri det också. Så en del kring all eld och hets som kom mot Junland där tror jag LHC's lagledning får ta på sig ändå. Om LHC inte gått ut på ett så öppet vis att de själva var så besvikna på honom så hade nog fler fans ryckt på axlarna än att i princip springa runt med bensindunk och tändare efter honom...
En avslutande fundering kring det där med att vara en "hockeyhora". Om vi kollar på vårt egna lag, bör inte Almtorp och Salomonsson vara en av de största "hockeyhororna" i hela SHL isf? Minns att de två var listade på topp 3 "flyktfåglar" i ligan i aftonbladets hockeyblaska. LHC är Almtorps 6e(!) elitserielag (spelat i 11 lag totalt under karriärens 15 år) och Salomonsson har LHC som sitt 5e lag i hösta ligan (9 totalt under karriärens 13 år). Arlbrandt har spelat i 4 lag i högsta ligan och 8 lag totalt innan LHC, är han också en "hora"? Rahimi har även han bytt klubb 6-7ggr osv... Även MR.LHC Mange Johansson har haft 5 andra klubbar än Cluben...
Poängen är att alla spelare (människor?) är i grund och botten egoistiska på olika plan, dvs de tar sina beslut kring klubbbyten beroende på vad som är bäst för deras karriär, utveckling och det sociala. Självklart också efter lönekuvertet, men som Hockeytröjan sa också, det skulle väl vem som helst annars också ta i åtanke i sitt karriärsval, om någon annan arbetsplats kom och erbjöd mycket mer i lön för samma jobb? (iofs för mig personligen som jobbar inom vården så är väl kanske inte riktigt det fallet, heh :roll: ) ... Sen kan man jämföra mycket med spelare i NHL (Steve Yzerman, Nicklas Lidström, Joe Sakic, Mario Lemieux m.m) som stannat hela sina karriärer i samma lag (som förvisso inte är jättevanligt, men det har skett), men där har de ett helt annat kontraktsystem än vad vi har med RFA/UFA där klubbarna tar som prioritet att signa upp sina bästa spelare på livstidskontrakt à la 10-15+ år (ok, nu ändrats till max 8 år efter senaste lockouten) så där är det inte alltid spelarna som har samma frihet att bestämma själva vart de vill spela som vi har här i Sverige, där handlar det mer kring vilket lag som råkar drafta en sen får man oftast "gilla läget" då trejder inte sker alls på samma sätt efter lönetakseran kom till.
Aheehm... Nu börja jag glida iväg från ämnet lite grann sådär känner jag, fan. Jag som tänkte att jag bara skulle lägga till nån mening eller två utifrån det som Franckie och Hockeytröjan redan sagt... Doh! Men håll till godo, ni som orkar ens läsa vad jag yrar om 🙂