Blir så innerligt trött på vår stämpel som plastlag som saknar hockeykultur, främst från loserföreningar som utan att blinka skulle sälja sin "rena hockeysjäl" för att byta plats med oss.
Vad är kriteriet för att räknas som en klassisk förening liksom? Hur länge man har funnits? Modo grundades -63, Björklöven -70, HV -71, LHC,-76, Luleå, -77 osv Alla har någon sorts historia av sammanslagningar av kvartersklubbar med rötter från 20- och 30-talet, men av dem är det bara vi som ses som ett köpelag utan kultur.
Vi har kultlirare, kulturbärare, supportrar som åkt land och rike runt sen 80-talet. Vi har gjort precis samma jävla resa genom seriesystemen som alla andra i eliten idag, rentav bättre än de flesta.
Är det för att vi gjorde vår resa på 90-talet och var som bäst på 00-talet, när kommersialiseringen av hockeyn eskalerade och vi anpassade oss till spelreglerna bättre än de flesta? Räknas vi inte för att vi inte hade vår storhetstid på de fina, härliga 70- och 80-talen då spelarna skulle jobba på bruket och "heja laget friskt humör" var den mest kreativa ramsan?
Visst, vi har några sportsliga dekisår och ekonomin svajar, men vi får inte glömma att vi trots allt byggt en förening som spelat 20 år i högsta serien. Vi har byggt en av Sveriges bästa ungdomsorganisationer. Publiken har vaknat igen.
Vi har en förbannat stark hockeykultur, och den ska vi vara stolta över. Alla avundsjuka jojoföreningar som följt upp sina 30 år gamla SM-guld med tre konkurser och fem degraderingar kan dra åt helvete. Och Hästen också.
Sen ska jag väl ärligt säga att jag spottat ur mig ett och annat Plastsjö i mina dar, men mitt hat mot Kommunen grundar sig mest i en oklädsam avundsjuka. De har gjort en liknande resa som oss, men har vunnit sina finaler...