Jag har lyssnat fyra gånger till, instabil i sinnet som jag tydligen är. Den blir värre varje gång.

Jocke Vi borde ha Square Hammer.

Jag håller med, vill man nu hade något “lokalproducerat” tycker jag att Square Hammer är ett rimligt alternativ. Lite tempo och tyngd jämfört med andra alternativ.

Även jag skriver under på Square Hammer. En bra låt med tydlig lokal förankring som ingen annan i SHL kör med och som vi nästan definitivt var först med!

Att jag vill ha bort den här jävla Bolibompalåten vi ersatt “En tätort på en slätt” med är ingen hemlighet. Det fanns ingen anledning att byta till att börja med. Men! Ska man ändå ersätta en tätort med något ser jag personligen en annan Winnerbäcklåt som favorit - Söndermarken. Samma lokala förankring, anspelar mycket på nostalgi med en touch av melankoli men är ändå i sin sköna stämning lite mer upptempo. Den hade gjort sig alldeles utmärkt och skulle göra sig perfekt till barn som lirar på uppfarten hemma eller till folk som tatuerar in det vita lejonet på sig. Men, förstås, bort med Bolibompa först och främst. Vansinnigt smaklöst, hjärndött och korkat beslut att ta den till att börja med.

Edit
Bara en sån sak, Winnerbäck är inte musikaliskt handikappad.

Kjeppkinesen

Nja, jag tror det hade funkat rätt bra! Nyckeln här är förstås meningen med låten, stämningen och melankolin. Blir även en naturligare övergång till spelarpresentationen och introt då tänker jag 🙂

Apropå intron, minns för många, många år sedan (10?) att det var full animation på isen och grejer. Sådant som Luleå skröt om att dom köpt för miljoner för ett par år sedan. Vad hände med det och hur kom det till egentligen?

Färjestads låt är inte heller särskilt bra om man lyssnar på den på spotify, men ruggig när den vrålas av 8000 i arenan. Behåller gärna tätort på en slätt men den är inte särskilt allsångsvänlig. Hade varit intressant höra hur den nya låten gör sig när publiken sjunger den.

Lukkinen

Hmm, är inte riktigt lika övertygad jag.

Ska bli spännande att se om Jimmy kan svälja sin stolthet och ge med sig eller om han väljer att dö på den här kullen. Av erfarenhet så kan det vara ganska så känsligt att kritisera någons musiksmak och Jimmy älskar ju uppenbarligen Leksell, som en tioårig liten flicka.

Helt klart en sämre sång än Winnerbäcks.

Jag är med på att vi bör ha en hymn innan matchen, om det är “Drömmar som gror…” eller “Tätort på en slätt”, eller för den delen en helt annan Winnerbäck-sång har jag egentligen inte någon åsikt om. Har aldrig lyssnat på Winnerbäck, så jag vet inte alls vilka andra låtar som passar. Enda andra artister från stan jag kan komma på är Hoffsten och Ludwig Göransson. Nu är jag fruktansvärt okunnig om musik, så även här saknar jag ens basal kunskap om vad någon av dessa gjort, men med det sakta tänker jag mig att filmmusik som bygger upp till ett bombastisk crescendo kan vara mäktigt på samma sätt som Chicago Bulls introt var.

Jag hade helt glömt bort isprojektionen som fanns för typ tio år sedan. Hyrdes den, eller varför försvann den? Kommer ihåg att alla klubbar hade den en eller två säsonger, så det var väl ett centralt beslut, gissar jag?

Lukkinen

Vafan, varför har ingen tänkt på Söndermarken tidigare? Det blir ju inte mer Linköpingsromantiskt än att en tisdag i oktober vandra genom tandläkarvädret, förbi det inrökta ljudet från replokalen vid tågstationen till Saaben och sjunga “Nyponbuskar, nyponbuskar, hela vägen nyponbuskar” tillsammans.

Bara tanken får mig att vilja lämna sambo, barn och karriär och flytta hem igen.

JofaTitan Bara tanken får mig att vilja lämna sambo, barn och karriär och flytta hem igen.

Gör som jag. Ta med familjen, lägg ner karriären och flytta hem igen.

Texten och temat är ju både passande och opassande så @Lukkinen får gärna utveckla hur det ska gå till. När i låten släpps pucken/vilken blir sista versen? Vad blir andemeningen med ”söndermarken” i LHC-sammanhang?

[Vers 12]
          Jag kan inte återvända
          En brottsplats måste vila
          Flyktbilen är dumpad
          Stålarna är rena
          Nu bygger vi ett nytt hem
          Startar upp och börjar om
          Söndermarken jagar mig
          Men jag är inte där

Edit: Söndermarken kanske helt enkelt är 2016-2022 😂

HOCKEY Texten och temat är ju både passande och opassande så @Lukkinen får gärna utveckla hur det ska gå till. När i låten släpps pucken/vilken blir sista versen? Vad blir andemeningen med ”söndermarken” i LHC-sammanhang?

Nu har du nog missförstått mig en aning 😉
            Spelarna ska alltså INTE in till den låten, de ska in till Square Hemmer. Söndermarken tänker jag skulle göra sig bra istället för Bolibompalåten som ersatte “En tätort på en slätt”. Som jag sa, man skulle inte bytt till att börja med men OM man ändå känner sig nödgad att genomföra ett byte tycker jag att Söndermarken hade gjort sig bra till filmen med barn som lirar hockey på uppfarten osv.

Och nej, den har ingen LHC-anknytning, precis lika lite som “En tätort på en slätt” eller Bolibompa där de sjunger “Linköping” femtioelva gånger och om några stenar runt St: Lars kyrka. Söndermarken kallas till och med Linköpingslåten och den lokala anknytningen är vedertagen och omisstaglig. Jag tycker den hade gjort sig bra 🙂

HOCKEY

Min egen karriär skiter jag i, men svårare att övertyga sambon att ge upp sitt drömjobb. Möjligheten att Cluben kanske, kanske, nån gång spelar Söndermarken i arenan är ett svårsålt argument 😄

Samtidigt började misären samma år jag flyttade från stan, hösten -18. Jag har mer än en gång tänkt tanken att allt är mitt fel, så det är nog bara mer än rätt att jag kommer hem igen.

Lukkinen

Ah, trippelmissförstånd. Jag tänkte istället för drömmar som gror!

JofaTitan

Ja, den är lite tunn 🙂

Då kanske du ska gå på det spåret du själv va inne på och bara lämna dem?

HOCKEY

Ja, det får nog bli så. Är villig att offra mycket för att se min club må bra igen.

Anonymous2

Minns det som att någon klubb, någonstans skaffat isprojektion. Mike Helber hörde talas om det, gick ut direkt med att “sådan ska vi ha!” och sen fanns det på plats bara någon vecka senare. Det var ju lite mer spenderbyxorna på under den tiden.

Var ju skithäftigt till en början, med 3D-effekter och eld och tjofaderittan. Men sedan vill jag minnas att projektionerna blev ganska intetsägande efter ett tag. Inför match rullade spelarna sakta runt som avatarer på ett bagageband eller liknande. Tillförde ingenting. Och sen försvann hela grejen ungefär samtidigt som Mike.

Intressant! Tack för infon av er, det här är något som gäckat mig i flera år och jag började nästan tro att jag bara drömt alltihop. Jag antar att det var något slags leasingavtal som slöts över en viss period från ligan, annars borde väl alla använda det i viss mån om man har det. Minns att jag tyckte det var rätt häftigt men ofta också alldeles för långdraget. En förfinad variant hade garanterat ökat underhållningsvärdet men det är såklart inget att prioritera med dagens ekonomi.