Hockeytröjan wrotefjosor wroteLåter som vi är ganska överens egentligen.. Förutsatt att dina uppgifter stämmer får jag helt enkelt hoppas på att han spelare upp sig under slutspurten och får vara kvar.. alternativt att han går med på en lönejustering och stannar!
Engstrand å andra sidan.. hur känner ni där? Jag ser tyvärr ingen annan utväg än att han måste lämna.. Känns givetvis trist men..
Som många har påpekat i diverse trådar vill jag se ett lagbygge utan hål. Med förlusterna av både Calle Söderberg och Zacke till denna säsong behövde man inte vara något hockey-Einstein för att se denna upplaga av LHC saknar en andracenter. Där kunde man alltså, redan innan säsongen började, se ett stort gapande hål i lagbygget.
När vi gör ett avstamp så här i slutet av säsongen kan vi konstatera att detta LHC även har stora hål både på målvaktspositionen och i backbesättningen. Helt ärligt kunde jag dock inte se dessa uppenbara brister innan säsongen drog igång. Christian Engstrand har gjort en bedrövlig säsong vilket är fruktansvärt tråkigt. Redan förra säsongen hade han en förmåga att ibland släppa in enkla puckar, men de kom relativt sällan och totalt sett gjorde han en bra säsong. En bra fjolårssäsong som han skulle behövt svara med att göra en mycket bättre säsong i år, för att vara i toppskiktet bland SHL:s målvakter. Nu blev det som ni vet precis tvärtom, och lite till. Han kan inte få vara förstamålvakt nästa år. Det är en alldeles för stor chansning och jag tror tyvärr inte att han potential för att vara så bra som behövs. Även om Hemlin lyckas ställa ett kanonlag på banan till nästa säsong kan hela skiten brista pga fel målvaktsval.
Inga hål i lagbygget, Engstrand ser jag tyvärr som ett hål =/
Sjögren har gjort det bra, men i grund och botten så ser jag honom som snarare en riktigt bra andre center. Att han producerat 30+ poäng denna säsong har mer att göra med många andra assists på ett galen producering från hans vingar Arla & Hjalmarsson. Sjögren har bara mäktat med 6 mål denna säsong på snart 50 matcher, är det våra kriterier för en producerande första center? Nja... Men där runtkring ligger han som spelartyp, hans styrka är i defensiven & det gör han perfekt för att centra en andra lina. Vi måste ha en bättre första center till nästa säsong, och låta Sjögren vara ankaret i andra linan där Almtorp är mer en riktigt bra 3e el 4e center. Det är felkonstruerat från början, det är som sagt väldigt uppenbart. Men tror mycket sket sig för Hemlin när Taffe tackade nej, de hade uppenbarligen inte en riktigt bra plan B där. Kolarik värvades istället, men han är mer en sniper ytter än en spelfördelande centertyp. Svårt att se att dom kan hitta ett lika bra fynd som Söderberg i allsvenskan igen dock... Svår värvning, frågan är om man ska "chansa" på AHL (let's face it, många nordamerikaner är rena chansningar och svårt att förutsäga hur de ter sig på svensk större is) eller värva någon från allsvenskan med "upside". Något annat vet jag inte om LHC har att ta till med deras nuvarande budget... Hlinka/Hlavac -NHL värvningstiden är tyvärr förbi, med nuvarande ekonomi.
Engstrand håller jag med om att han antagligen gjort sitt, om han inte kan acceptera en 2a roll i nästa år, i en mer "one-two punch" målvaktspar där han får spela max 20-25 matcher. Om han inte tokslipar på sitt målvaktsspel så ser jag inte hans kapacitet till mer än så. Han har för ostabil och flängig spelstil för att klara av att vara förstamålis. Hade han haft spelsinnet som Norrena hade så kanske han hade klarat av det, men uppenbarligen inte. Mycket enkla positionsspel som ej håller på denna nivå som förstamålvakt i en av Europas bästa hockeyligor.