Corren wroteAtt Anton Blomberg väljer HV 71 (se annan artikel) före LHC beklagar Helber:
– Vi ville jättegärna ha honom kvar, men vi kunde inte erbjuda det kontrakt han ville ha.
Det där tycker jag säger rätt mycket. Blomberg gjorde fem helt OK brunkarmatcher i 4:e line, fick hybris och ville helt plötsligt ha ett fett kontrakt, något som det varken finns utrymme för eller anledning till att ge än. Blomberg är inte färdig. Om det är SHL-spel han är ute efter skulle han ju definitivt inte kritat på för HV71. Där har han kanske 1% större chans till A-lagsspel än hos oss. Då skulle han ju givetvis valt DIF, MoDo, Leksand eller kanske till och med Brynäs. Valet av HV71 luktar missnöjesförklaring från en bortskämd snorvalp som inte fick det han ville ha (och inte borde haft än, kanske efter nästa säsong) lång väg. Känns inte som ett rationellt beslut om det är SHL-spela han är ute efter.
Sedan det här med regionens lag. Visst vore det bra om Motalaborna i större utsträckning hejade på LHC men i min bok är det främst Linköping vi ska börja med att mobilisera styrkorna i. Här finns en hel del att jobba med. Sedan om några Motalabor i fantasin drömmer om att dra tungan mellan Petraseks håriga skinkor för att få en "nära Gud-upplevelse" bara för att Anton Blomberg spelar i HV71:s J20-lag istället för LHC:s dito skiter jag högaktningsfullt i. Blomberg hade kunna bli en riktigt stabil 3:e linespelare i LHC med tiden. Han är inte där än. Tycker det är helt rätt att man inte binder upp honom med ett "kontrakt han ville ha" redan nu för han ska inte ha det än. Synd att unga spelare är så himla otåliga med allt. Lite bättre självinsikt hade inte heller skadat.
Hade det varit Vrána som lämnade för HV71 skulle jag skrikit i högan skyn. Han kan bli hur bra som helst. Blomberg? Njäe, trist men det får mig inte att klutta i kallingarna precis. Speciellt inte när hans missnöjesreaktion är att krita på för HV71 när inte Helber matade honom med det han ville ha på silversked. Lycka till med SHL-andet i HV71, Blomberg! Du lär behöva det 😃
Edit
Om det är JVM-platsen Blomberg är ute efter att säkra skulle han skrivit på för ett HA-lag istället för att på sin höjd få 5 minuter i 4:e line i HV71 i max tio matcher. I HA skulle han med lite tur kunna spela i 2:a line i rätt lag eller åtminstone i 3:e. Jag har svårt att ta killens motivering på allvar. Cry me a river, Blomberg!