När jag lade upp min top 10 poängliga för centrar de tre senaste åren hade Köttet en bra poäng med att tekningarna varit en av clubens största problem på centersidan. Statistikintresserad som jag är har jag kollat upp lite om det och såhär såg det ut i fjol.
LHC var på åttonde plats i ligan (grundserien) på 48,91%. Vad gäller offensiva tekningar var vi sjua på 53,55 och defensiva tekningar nia på 46,09. De LHC-tekare med över 100 tekningar förra säsongen hade följande statistik (de under 300 skriver jag inom parantes):
- Sjögren - 53,35%
- (Sebbe Karlsson - 51,27%)
- Himelfarb - 49,31%
- Kolarik - 48,58%
- Almtorp - 46,84%
- Lindhagen - 46,55%
- (Nermark - 36,88%)
Laget är överlag hyfsade vad gäller offensiva tekningar medan det är med de defensiva som det brister framförallt. Noterbart är dock att Almtorp är lagets näst bäste defensiva tekare. Sjögren är betydligt sämre i den tekningscirkeln. Med andra ord kan man säga att LHC som lag är dåliga på att teka, och nu gör vi oss av med vår jämnaste tekare (och bästa defensiva) i form av Himelfarb. Den nya centern borde alltså vara riktigt bra på att teka, och med tanke på ojämnheten, över hela banan. Om vi tar två spelare som det åtminstone snackas om kan vi kolla Olaussons statistik från i år och Zackes från förra så ser vi följande:
Olausson är en kass tekare... han skulle placera sig efter Lindhagen i LHC på skamsiga 45,37%. Offensiva låg på strax över 49% men defensiva låg på horribla 42,11%. Zacke vann 50,91% av sina tekningar ifjol och med de siffrorna var han näst bäst i hela laget. Offensivt knappt 53% och defensivt 50% jämnt.
Nu är ju inte tekningar allt, långt ifrån, men i ett lag som generellt sätt är så dåliga på att teka och dessutom tappar en stabil tekare så behövs det någon som är bra. Olausson är en bra hockeyspelare, men jag efterlyser en bra tekare också. Zacke ser jag inte som den bästa möjliga lösningen rent generellt med tanke på poängskörd osv, men av dessa två herrar måste jag nog välja honom. I ett så defensivt skickligt lag som Luleå kanske man tål att Olausson tappar en majoritet av tekningarna, men i LHC tror jag inte att det håller. Sjögren låg först på 16e plats förra säsongen av samtliga i SHL, vi behöver allra helst någon som kan placera sig åtminstone topp 15 både vad gäller poängproduktion och tekningar. helst topp 10 i poängproduktionen.