Hockeytröjan wroteJacko wroteTror dock att Sundh kommer ges chansen till andra kedjan igen till nästa säsong och Salle är nog tilltänkt som vinge ihop med Almtorp i tredje.
Arla - Sjögren - Hardt
Sundh!? - Center - Kolarik
McDonell - Sebbe/Almtorp - Salle!?
Det ger oss en fjärdekedja med typ:
Little - Sebbe/Almtorp - Vrana
Hur menar du? Varken Sundh eller Salle tycker jag har visat att man ska lira högre än tredje/fjärde. Nu när vi har värvat så pass bra som vi har gjort, förlängt med McDonell som är given i tredje, + att vi har en tjecktalang som vi bara inte får placera i fjärdekedjan - Då ser jag inte att det finns någon annan plats än i fjärdekedjan för herrarna Sundh och Salle.
Jag säger inte emot det och jag säger inte att det är rätt nånstans. Men sen är det LHC & Roger Melin vi pratar om, därför jag hinta om att Salle & Sundh lär åtminstone säkert börja säsongen högre upp än 4e, att få chansen, det är vad jag tror utifrån Rogers skalle, inte vad jag personligen vill... Almtorp och Salle skulle givetvis inte varit självklara parhästar med Kolarik i andra kedjan under 90% av säsongen ifjol, men Roger gillar att spela favoriter och på det bekväma/trygga. Sen har jag på känn att Sebbe kommer vara borta en del av säsongen, 2 så pass allvarliga hjärnskakningar är inte att leka med. Mycket tuffare spelare än Sebbe i NHL har blivit borta bra mycket längre för bra mycket mindre. Sen har jag fortsatt starkt på känn att Arla inte blir kvar till nästa säsong, som många här verkar räkna med. Vad jag hört så är han inte så värst motiverad kring det. Spelare som inte är motiverade att spela för Cluben gör inte så stor nytta oavsett talang (se bara hur loj Hjalmar såg ut mot slutet av säsongen när han hade i sitt huvud räknat bort LHC som destination till nästa säsong.) Och jag tror, med rätt ersättning det kan vara en bra sak för LHC att sälja Arla till Ryssland. Vi behöver ändra vår spelstil, jag vill inte se en superkedja till nästa säsong och 3 st mediokra både i SHL men i viss del även i allsvensk klass. Sen är jag inte övertygad om att McD kommer hålla samma nivå denna säsong som förra, att han på så vis skulle vara självskriven i en 3e kedja, om produktionen dalar (som jag tar nästan för givet, han överpresterade förra året i grundserien) så kan han åka ned i fjärde för att nyttjas mest kring sitt fysiska spel. Det kan dala fort efter 35, kolla hur Lee Goren's produktion/effektivitet som hockeyspelare sjönk drastiskt när han kom till oss i samma ålder.
Jag skulle tro att Roger Melin skulle starta laget någorlunda såhär till nästa år:
Little - Sjögren - Arla/NY
Sundh - NY - Kolarik
Laxen - Almtorp - McDonell/Hardt
Vrana - Andersson (sebbe om/när han är frisk) - McDonell/Rohdin (working in)
Blomberg + Hagelin, reserver/utlånade?
Såhär skulle jag ställa laget på is till säsongsstarten:
Little - Sjögren - Kolarik (tung defensiv center, som Sjögren, som även kan lägga mackor behövs mellan dessa två mindre herrar)
Hardt - NY - Arla/NY (här tror & i viss del hoppas jag att någon ny kommer in, som lär vara en annan spelartyp än Arla & ej lika självskriven i första)
Vrana - Almtorp - McDonell (McD fysisk, skapar yta. Almtorp täcker upp bakåt. Vrana kan blomma ut med såna spelartyper som hjälper Vranas "brister"
Sundh - Andersson(/Sebbe om frisk) - Rohdin/Laxen (gnuggkedja, om än som andra spekulerar om "dyr" sådan. Men vad vet vi egentligen utan offentliga löner...)
Kolarik och Hardt tror (hoppas) jag inte kommer lira i samma kedja, båda känns som spelartyper som är beroende av att ha passningsskickliga spelare jämte sig som kan lägga mackor. Kolarik såklart med en högre upside, Hardt har jag inte sett spela IRL, men beskrivs ju som en sådan "snipertyp" också, som kan sätta dit puckarna vid lägen, men svårt att skapa dom själv. Därför tror jag Little är parhästen som kommer funka bäst med Kolarik, och Hardt behöver antingen en passningsskicklig center (ny) jämte sig i andra, eller om Arla stannar och kan sköta framspelet för att han ska kunna blomma ut på SHL nivå. Jaja, allt är ju spekulationer hittills... Mycket beror ju givetvis på vilken ny center vi får in och om Arla stannar eller drar. Just nu, så känns dessa kedjor bäst i min skalle. Almtorp ska absolut inte lira högre än 3e denna säsong, vi måste få in högre klass än så till andra. Om Vrana får ett rejält genombrott såsom att Little inte slår igenom på samma sätt som förr i Sverige (efter en lite medioker fjolårssäsong) så kan jag tänka mig att flippa dessa två i kedjorna, för att bredda laget och bibehålla McD's produktion med Little som "set up guy".