köttet wroteSnälla nån... Landslagsman. Vem har inte varit landslagsman de senaste åren liksom? Det är inte vad det en gång var. Hade det varit "stabil VM-back" eller nåt. Bäckman har säkert en lysande framtid, men med betoning på framtid.
Klart han platsar i AHL. 30 lag á 6 backplatser = 180 backar. Så jo, det gör han absolut. Men det är ju inte samma sak som att han kliver in i något av de ordinarie backparen i just Grand Rapids. Nu har jag inte kollat hur det är ställt på backsidan just där, men som sagt. Inte alls självklart. Men om Detroit tror hårt på Bäckman så ser man naturligtvis till att han får speltid. Sen beror ju mycket på vilka andra spelare som Red Wings har i kulisserna. Dahlbeck råkade ju lite illa ut genom att komma till just Chicago som är ovanligt välbeställda med bra backar. Då blir det inte lätt.
Det är också just i de lägena som Cluben antagligen kan hitta spännande värvningar i Nordamerika. Spelare som är på gränsen till NHL men inte fått möjligheten kan må bra av ett år i SHL.
+1 , Grand Rapids är AHL's bästa lag, regerande Calder Cup mästarna och storfavoriter att vinna även iår. Och då tåls det att sägas att laget har under merparten av säsongen spelat utan deras 9-12 bästa spelare i laget (som blivit uppkallade till Detroit som har haft över 400 "game lost" spelare till skador under året) och ändå hållt topp positionen. Och till nästa år ansluter än fler stortalanger, med Anthony Mantha i spetsen. Visst, jag tror att Bäckman har en hyfsad chans att ta plats i laget, iaf till nästa år, men tror han får spela en rätt så annan roll i Griffins mot LHC. De har 4-5 backar som är högre rankade än honom och enligt Detroits filosofi så lär det ta upp till 3 år innan Bäckman får chansen i NHL, de är "kända" för att "over ripe" en eller två extra säsonger mot andra lag. Därav spelare som forna Detroit prospects Dick Axelsson, Johan Ryno och i viss mån även Järnkrok som trejdades vid deadline iår för han hotade med att flytta hem, ger upp och åker hem till den svenska tryggheten. Frågan är om Bäckman har psyke (och fysik?) för att kämpa igenom runt 150-200 matcher i AHL innan han väl får chansen i Red Wings? Ett Red Wings som har 6 backar redan på långtidskontrakt och 4-5 (Almquist, Ouellet, Sproul, Marchenko & kanske även Nick Jensen/Marc McNulty före sig i kö i "call up"). Har han tålamodet att vänta så lång tid för att få chansen eller kommer han hem till tryggheten igen?
Tror att han får ett uppvaknande nu vad som verkligen GÄLLER där borta när han nu ansluter till Grand Rapids lagom till slutspelstider då alla slåss för sina liv att få ha sina platser i laguppställningen. Pallar han tempot på träningarna först och främst? Pallar han tuta och köra, smälla på och även släppa handskarna, som är rätt vanligt på AHL nivå även på träningarna (Jensen skadade sig bl.a iår på träning efter en fight med Todd Bertuzzi's systerson Tyler som draftades av Detroit iår)... Jag har på känn att Bäckman kommer till korta i den fysiska delen av AHL. Men som sagt, visst han kanske tar plats i "bottom pair" till nästa år, men frågan är hur hans tålamod och psyke är att helt plötsligt ha en lång kö framför sig och ej få spela PP och PK som han är van vid.
Janmark har ännu mindre chans är Bäckman att ta plats, som sagt, även fast Detroit spelat med halva AHL laget iår så har "reserverna" hoppat in och hållt laget flytande som det bästa i AHL, får han spela så är det nog i bottenkedjorna och det är väl inte riktigt hans spelstil kanske.
Jag kan även säga att jag har rätt så bra koll på denna organisation då jag är lika stor Red Wing fanatiker som LHC, ser alla Red Wings matcher per säsong + 20 talet Griffins matcher per säsong. Vi i Sverige har en synd på AHL som en skitliga, som visst kan ha lite blandad kvalitè, men just Grand Rapids håller väldigt hög kvalitè. Det kan man se iår med Red Wings alla skador att spelare som vann Calder Cup ifjol, Nyquist, Tatar, Jurco, Sheahan, DeKeyser, Andersson, Glendening, Mrazek och många fler (tror totalt Detroit har haft 12 spelare uppkallade som lirade AHL ifjol i årets lag) varit en stor anledning till att Detroit ens tog sig till slutspel iår och norpat många etablerade spelares "NHL jobb" till nästa säsong.