Dags att låta verkligheten komma ifatt? 😉
Jag kanske är naiv men jag tycker nog att vi har likvärdiga chanser sett över en treårsperiod. Det är ju små marginaler när pucken släpps. Minns att Carl Söderberg pratade om att Linköpings ambitioner och hunger i föreningen påverkade hans val av klubb mycket. LHC har mästarambitioner och är väl egentligen en av få klubbar i SHL som kan locka en svensk landslagsman från en konkurrerande klubb. Att vi genom åren plockat hit Eklund, Musse, Tjomme, Fernholm, Arlbrandt, Hjalmarsson och några till är faktiskt ganska imponerande. Lägg till konkurrensen kring Weinhandl, Carl Söderberg och säkert även Sjögren så ser man att Linköping faktiskt har något att erbjuda till svenska toppspelare. Vi kan nu fastställa att LHC inte har djupare fickor än average SHL-klubb så det är uppenbarligen så att något annat lockar. Min bild är att klubben jobbar hårt med trivsel utanför plan och även hjälper sambos med jobb och liknande men man kan inte komma ifrån att svenska landslagsspelare vill vinna guld i Sverige, annars tenderar de att dra utomlands.
När lockade Brynäs senast till sig en svensk etablerad landslagsspelare från en konkurrerande klubb? Leksand? AIK? Djurgården? Modo?
Frölunda signade ju Dick och Ahnelöv ganska nyligen och Färjestad och HV lockar toppspelare ganska lätt, men utöver dessa verkar LHC vara populärt bland spelare runt om i landet.
Växjö har lyckats extremt bra med sina utländska värvningar. Lassila är en dunder-hit i år och två utländska kedjor bär laget framåt, men vore jag, typ, Thuresson i Brynäs, så skulle jag vilja komma till en förening med guldambitioner, en vinnartränare som tror på en och så många svenska spelare i laget som möjligt.
Sen skulle jag inte vilja bo i Norrland, men det kanske bara är jag. 8)