Tänkte att jag testar på ett inlägg a´Jacko gällande lagbygget till nästa år. Läs om ni orkar 🙂
NY
Högberg
NY - NY
Junland - Dahlström
Rahimi - Matheson
NY - Junis
NY - Sjögren - Kolarik
NY - NY - Vrana
McDonell - NY - Sundh
Salmonsson - Karlsson - Rhodin
Almtorp
Hemlin har lite att göra som ni ser. Engstrand är säkerligen på väg bort. Högberg har stått på huvudet i några matcher nu i slutspelet men kan vara en för stor chansning att satsa på som förstamålvakt. I och med att Högberg varit så bra känns det svårt att veta vad som är bäst inför nästa säsong. Satsar man på Högberg är Rautio ett bra komplement om han går för rätt peng. Med det sagt så känns Rautiovärvningen väldigt mycket mellanmjölk. Hela säsongen har jag längtat efter en riktigt bra, etablerad förstamålvakt. Jag har i ärlighetens namn svårt att släppa tanken på en sådan och "chansa" på målvaktssidan ännu en säsong. Dock kan man inte säga annat än att Högberg är värd en riktig chans.
Hultström och Pettersson är alldeles för stora riskmoment i backuppsättningen, särskilt om båda skulle vara med i truppen. Jag skulle föredra utlån till allsvenskan på dessa grabbar, för visst har de potential. Bäckman försvinner till Detroit och jag tror, med ett enormt tyvärr, att Mange lägger skridskorna på hyllan. Det här är två jättetapp! Vi måste alltså värva två stycken stjärnbackar till förstafemman och i alla fall en till back till någon av de andra backparen.
(Spelar inte kvar/lånas ut: Hultström, Bäckman, Pettersson, Johansson, Lorentzon.
På forwardsidan tappar vi Hjalmarsson, Nermark, Andersson, Hagelin, Fish, Weinhandl och kanske/förmodligen Himelfarb och Arlbrandt.
Det stora problemet här är ju givetvis att vi tappar SHL:s två kanske bästa forwards. Får vi riktigt bra betalt för Arlbrandt tror jag att man släpper honom. Men då ska det fan vara riktigt bra betalt! Dessa herrar borde rimligen ersättas med vad som är de två bästa forwardsen i SHL-14/15.
Ett jätteproblem den här säsongen har varit avsaknaden av en andracenter. Däremot har vi haft en riktigt bra tredjecenter (Himelfarb), men som inte riktigt är tillräckligt bra för att vara andracenter. Förmodligen är han nog för dyr för att fortsätta som tredjecenter, därför tror jag tyvärr inte att han får förlängt. Almtorp skulle på ett sätt vara bra på den positionen. Han är stark i defensiven och jobbar hårt. Jag tycker dock att han har för stora brister offensivt även för en tredjekedja. Dessutom är han för dålig tekare. Jag tycker med andra ord att vi behöver värva centrar till både andra- och tredjekedjan, alternativt bara till andrakedjan och då behålla Himelfarb.
Jag tycker heller inte att vi kan räkna med att jättetalangen Vrana ska vara en stabil andraforward. Visst, han kan bli hur bra som helst, men det är en jävla chansning på en sådan viktig position. Med bra spelare i tredjekedjan, typ McDonell, blir risken med Vrana mindre då denne spelare skulle kunna lira i andrakedjan istället. Självklart både tror och hoppas jag på Vrana, men det kan svänga lite för hockeyspelare i 18-årsåldern.
Summa summarum, om vi förlorar Mange, Arlbrandt och Himelfarb, borde vi alltså värva:
• En riktigt bra förstamålvakt/komplement till Högberg
• Två stjärnbackar + en till back
• Två stjärnforwards
• Två riktigt bra centrar
Detta kanske kan tyckas se svindyrt ut och det är det säkerligen också. Men vi vinner inte SM-guld genom att värva Hagelin-typer (no offense). Det räcker med att vi har kvar Salmonsson och Almtorp i laget, som visserligen har ryckt upp sig ordentligt nu i slutspelet men har varit fruktansvärt loja hela säsongen.
Kan också tänka mig att löneposterna från framförallt Mange, Bäckman, Arlbrandt, Hjalmarsson och Himelfarb skulle täcka upp för typ fyra eller fem av de åtta spelare jag önskar, samt att en uthyrning/utköp av Arlbrandt skulle ge en rejäl extra slant. Väljer man komplementalternativet (läs Ratio) på målvaktsposten är det även där en rejäl slant sparad.