Mycket vettig artikel och jag kan ställa mig bakom det mesta som Enestubbe skriver. Wildcards är så dumt att det inte behöver diskuteras nämnvärt, bort!
Jag håller också med om att det är vansinne att lag som inte har något att spela om i kvalserien fortfarande kan påverka vilka som avancerar, detta måste undvikas.
Jag ser däremot inte vad som är bra med att ha ett slutspel i HA för att bestämma vilka som ska få spela playoff. Visst blir det mer spänning i HA men jag tycker inte att topplagen i HA gynnas tillräckligt av deras resultat i grundserien. I min mening ska inte lag 5-8 i HA ha någon chans till avancemang. Jag har ännu inte sett ett alternativ till kvalserien som går ner helt utan bitter eftersmak men jag gillar idéerna gällande playoffserier om 7 matcher och tycker det är värt att fokusera på. Vad sägs om ettan i HA möter sist placerade SHL-laget i 7 matcher och förstnämnda har hemmafördel? Tvåan i HA mot näst sista i SHL men SHL-laget har hemmafördel. Problemet med detta förslaget är givetvis att hålla spänningen uppe i HA under hela grundserien men jag gillar som sagt inte att lag utanför topp-fyra har chans till avancemang, det har dom helt enkelt inte förtjänat.