Nu måste till och med jag, som brukar kunna gnistra ordentligt efter förluster, hålla med om att vi får ta det lite piano här. Allt är inte skit bara för att man förlorar i sudden.
Men givetvis har jag en del kritik att komma med, som jag tycker är helt berättigad.
Engstrand ska självfallet ha kritik för dagens match. Ettan är inte på något sätt otagbar, och framför allt ska han inte släppa ut returen. Tvåan är faktiskt en ren tavla. Den går på lite "Engstrandmanér" rakt igenom honom. Vad han har gjort i match 1, 2 och 3 har inte riktigt med saken att göra tycker jag. Idag är han inte tillräckligt bra. Det är inte precis han som skapar förutsättningar för oss att vinna den här matchen.
Sen får försvarsspelet inte se ut som det gör vid 2-3. Arla slutar åka skridskor, och därför är Lindberg först med klubban. Även Bäckman ska kunna vara mera resolut där. Den kritiken måste man kunna framföra. I sudden death får man helt enkelt inte slarva på det sättet.
Mange J, som jag har skällt en hel del på både den här och förra säsongen, tycker jag har varit lysande genom hela det här slutspelet. Ser ut som att han vore 25 igen. Han är en av dom som håller det här uppe.
Krigarmoralen är givetvis ett jätteplus. Fast det finns samtidigt ett visst fog för att hävda att det inte spelar någon större roll när man ändå inte vinner. För det är trots allt vad det här handlar om. Att vinna. Ny chans att göra så kommer på fredag.
Det märks på några spelare att det är första slutspelet. På Engstrand tycker jag kanske inte att det har märkts innan dagens drabbning. Idag kändes det dock som att det saknades det här lilla extra fokuset. Eller så saknar han det sista som behövs för att vara en storvinnare. Det får framtiden utvisa. Hultström visar ganska tydligt att det finns att jobba på. Framför allt behöver han lägga många timmar i gymmet hos Thörnholm inför nästa säsong. Lite naiv i spelet dessutom, men det är ändå viktigt att han får vara med och lära sig.
Hur bra en spelare är i en grundserie tycker jag inte har med saken att göra när kritik, bra eller dålig, ska delas ut i slutspelet. För det är liksom i slutspelet det avgörs, och det är där man ska vara bra. En miljon poäng i grundserien är inte värt ett skit om man inte kan producera när det är allvar.
Till sist;
Vi har pressat seriensegraren till sudden i fyra matcher. Vi har vänt underlägen i matchserier förut. Moralen är hög. Det är inte slut än...