Köttets inlägg om att det är dubbelt så många inlägg vid förlust som vid vinst fick mig av någon anledning att tänka på ordet vinnarkultur, något som många här inne tycker att vi saknar. Jag vill nog hävda att vi supportrar har en stor del i att skapa denna efterlängtade vinnarkultur och att för mycket ”gnäll” skapar det motsatta.
Som någon nämnde är bullen ett gnällnäste. Det är enklare att hitta fel än rätt. Risken att en spelare blir sågad för ett mindre misstag är större än att han blir hyllad för något bra. Laget och spelarna måste kunna ta kritik och en och annan sågning ibland kan nog bara vara bra. Blir man dock bombarderad av negativ kritik varje gång det går mindre bra kommer det garanterat att bli svårare att bryta ett negativt mönster, ta Manges nuvarande situation som exempel.
Min mening är inte att vi ska låtsas som att allt okej och att spelet är bra även om det inte är det. Jag kommer alltid att ha åsikter om lagets och enskilda spelares insatser. Att inta en viss försiktighet i hur vi uttrycker bör dock vara en självklarhet, och då menar jag inte bara på detta forum. Jag är övertygad om att spelarnas värsta kritiker är de själva. Att fundera över proportionerna gnäll kontra beröm är garanterat inte den enda ingrediensen som skapar vinnarkultur, men jag är övertygad om att det är en del i det hela.
Sorry för OT.