Bra idag: 3 poäng
Andersson gör en bra match.
Vid 2-0 målet kände jag igen #7. Hoppas litegrann att han skulle få gjort målet helt själv utan att Arla behövt peta in den.
Dåligt: Spelet ger oroväckande vibrationer till Säcken-eran. Konstruktivt anfallsspel saknas idag, mycket dumpa puck, många gånger utan att någon medspelare är med på det och hugger. 3 omgångar kvar innan uppehåll, får hoppas det blir bättre med Weinhandl och Zackrisson. PP-spelet är som vanligt uruselt, blev etablerat spel i ett av våra PP men trots det kändes det aldrig farligt. Jämför med Rögles första, bara tacka Andersson för han klara av att mota puckarna. Var många lägen när han nog inte såg mycket alls framför sig.
En annan fundering och något väldigt oroväckande jag lagt märke till ett tag är publiken, och då tänker jag på frånvaron av den. Jag gick på dagens match så kan klaga med gott samvete. Men 5080 en lördag, även mot en jumbo är uselt. Pinsamt lite folk. En rimlig siffra hade i min mening varit runt 6500. Det är hockeymatch, LHC spelar och det är lördag. I min värld räcker det för att locka folk men det gör det inte. Vanligt resonemang är att det går så många matcher och det är dyrt. Många matcher gick det 05/06, eller för den delen 08/09 när det var betydligt större publik. Visst kostar det en del för en barnfamilj att gå på hockey, men priserna är lägre nu så hade de råd förr borde de ha råd nu med. Jag bor inte i Linköping, så hur är stämningen bland folk i staden kring matcher? Förr kändes det som att det var drag i staden när det var hemmamatch. Antar det blivit sämre med det nu? Vad ska göras? Vad kan LHC göra? Kustvik verkade försöka skylla även publikens frånvaro på Helber, men LHC har tagit in en tränare som spelar anfallsglad hockey (även om det är grus i maskineriet just nu), biljettpriserna har sänkts. Vad kan Helber göra mer? Jag kommer faktist inte på något direkt. Hockey och LHC är produkten, personligen tycker jag det räcker men för Svensson gör det inte det längre.