Jävligt fin insats av Cluben igår.
Håller inte med om att Frölunda var mycket bättre i den första perioden skottstatistiken till trots. Mycket skott från dåliga positioner på grund av förnämligt försvarsspel, och givetvis en hel del skott i de numerära överlägena. Utvisningarna var ju dessutom mest till följd av klantigheter och inte för att Frölunda tvingade fram dem genom bra spel. Frölunda var bättre än LHC i första, utan tvekan, men det var ett tag sedan man åkte till Scandinavium och dominerade från nedsläpp. LHC hade minst lika många "potentiella farligheter" i den första perioden, och med det menar jag chanser som det i sista stund inte blev något av där pucken från Frölundaögon sett fastnade på en skridsko eller ett ben i sista stund.
Period två och tre var absolut jämna där LHC visade mer skärpa och segern var hur rättvis som helst.
Plus nummer 1 till Engstrand som hade förstklassig support från plus nummer 2 - försvarsspelet.
Min oro från tidigare består, och det har givetvis att göra med den att den andra producerande kedjan får klara sig utan en center av riktig klass och pondus. Calle är som vanligt en ångvält och samspelet med Arlbrandt sitter i. Men Weinhandls kedja behöver något mer än en defensivt säkerhetsspelande Almtorp. Weinhandl kändes många gånger väldigt ensam i den kedjan. Jag tror inte heller att Himmelfarb är rätt man där. Det behövs något där som får motståndet att tappa lite fokus på Weinhandl.
Roliga noteringar:
Första boxplayet för säsongen. Vem skickas in för att hålla tätt då, i en period där Frölunda förde spelet? Nermark.
Första numerära överläget för säsongen. Vem skickas in då som enda spelare på blå för att spräcka nollan när LHC utjämnat spelet? Hultström.
Kidsen kommer få chansen i år.