Den senaste tiden har det blivit någon slags trend på det här forumet: att klaga på "gnällande" i princip varje gång någon eller några är kritiska mot någon/något. Det har (enligt mig) tidigare varit ett problem med forumet, men nu har det eskalerat i den grad att debatten börjar att bli lidande av det. Och själva debatterna är syftet med att det här diskussionsforumet - och andra diskussionsforum - existerar.
Jag har flera gånger konstaterat detta i flera av forumets olika trådar, utan gensvar. Så nu prövar jag igen. En gång för alla: kan inte folk ge sig med det där snacket någon gång? Om har problem med att andra är kritiska - eller "gnäller" - så behöver man ju faktiskt inte skriva här? Starta upp ett forum där alla är ja-sägare om det är det ni vill ha. Annars får folk vackert acceptera att ett diskussionsforum rymmer både kritiska och rosande inlägg.
Ofta följer även den lilla brasklappen: "jag respekterar andras åsikter, men..". Problemet är bara att det är precis det man inte gör när man - enbart eller till största delen av inlägget - fokuserar på att folk "gnäller". Om folk verkligen respekterar andras åsikter, och rätten att tycka som man vill - måste då det så kallade "gnällandet" ständigt kommenteras?
Jämför exempelvis med de gånger som någon klagar på de forumanvändare som alltid är positiva, oavsett vad som än händer. Jag kan exempelvis tycka att det är märkligt att somliga oftast väljer att försvara allt som spelarna/ledningen gör, men du ser inte mig klaga på att alla är för positiva hela tiden. Och jag är övertygad om att jag har rätt när jag säger att ingen med kritiska perspektiv kommenterar att folk är för positiva.
Om folk ställer sig positiva/negativa till något - helt okej för mig (var dock beredd på att jag kommer att motargumentera ämnet om jag inte håller med dig). Om någon inte håller med mig och motargumenterar om själva ämnet för att skapa en debatt - jättebra, det är precis det som forumet är till för. Men att enbart fokusera på att folk är negativa, det är varken att argumentera eller att främja debatten. Och om inläggen inte främjar debatten - varför ska vi då ha ett forum? Om folk inte kan acceptera att folk är kritiska och i vissa fall ser glaset som halvtomt istället för halvfullt - varför hänger då folk här?
Jag vill också betona att jag inte skriver det här inlägget i egenskap av forumets moderator - utan nu axlar jag rollen som en trogen samt långvarig bulletinanvändare och debattälskare. Men jag börjar bli fruktansvärt trött på att folk - i synnerhet de som har en annan åsikt än de som är kritiska - snackar om att folk är gnälliga och måste klaga på allt och alla, som att det vore ett sorts gyllene motargument i alla argumentationer. Det är inte jag - och andra med mig - som ska behöva flytta på sig bara för att folk inte tål att det kritiseras.
//1986, trogen forumanvändare