Mina damer och herrar: Cirkusen är igång! Tyvärr inte genom att be om "största möjliga tystnad", utan snarare genom att släppa lös elefanter och zebror, clowner (Tomas Ros) och skäggiga damer i ett enda stort, kaotiskt virrvarr. Det här är det sämsta som kunde hända i svensk hockey just nu.
Jag är så upprörd och arg att jag tänkte spendera en hel del tid med det här inlägget. Tanken är att gå igenom de olika inblandade och säga vad jag tycker och tänker.
KKV: När jag såg deras beslut idag var min första instinkt att be dem att fara åt helvete. Eller, helt ärligt, jag bad dem tyst att göra det. Men.. ju mer jag tänker på det, så följer de bara det regelverk som är uppsatt gällande möjligheter till arbete. Det krävdes att jag skulle tänka utanför hockey-boxen, men jag tycker att vi behöver ett verk som arbetar för människors rätt till arbete. Det som är synd är att de bara tänker på arbetsmöjligheter, och inte på svensk hockey som helhet. Men, så är det. Precis på samma sätt som att någon som inte har koll på politik har samma rättigheter att rösta på vem fasen han/hon vill som någon som är uttalad vänsterpartist. KKV blev helt enkelt pressade att göra sitt jobb. Därför ska skulden läggas på de som snackade med dem från första början: agenterna och media.
Media: Dessa förbannade parasiter leker skvallermaja och rör därmed om i en stor jävla soppa som de, egentligen, inte har med att göra. Media ska i-n-t-e vara en bestämmande faktor eller en avgörande faktor, de ska vara en redogörande faktor. Sedan har de dessutom mage att snacka ansvar! Läste en twitterkonversation mellan Mike och den där pösmunken vid namn Ros. Stolpskottet hasplar ur sig floskler och vänder ord på löpande band. Ett exempel på det är att han säger att Mike menar att publiken inte ska få det de vill ha, medan han själv leker orakel. Sedan säger han följande:
Pösmunken wroteSportbladet måste värna om Hockeyligans varumärke. Vi läger miljoner varje år på Er. Nu ser jag pengarna användas på fel sätt [...] Om min cykel el hus går sönder, förfaller har jag ett ansvar
Värna om Hockeyligans varumärke? Ni ska enbart hålla er käft stängd i beslutsfattande och OBJEKTIVT rapportera om vad som händer. Ni måste definitivt inte göra någonting åt ett beslut som ni inte har att göra med från första början. Jag ser inte er "värna om Hockeyligans varumärke" när ni hittar på skandaler eller vrider på saker tills det blir negativ publicitet. Jag ser inte att ni värnar om något, så länge det inte säljer lösnummer.
Och på tal om att "pengarna används på fel sätt" så känner jag likadant när jag läser Tomas Ros texter. Enda skillnaden är att det då inte handlar om hockeyligan, utan om Aftonbladets chef och löneansvarige. 1-2-3 avgå, ditt åbäke!
Hockeyligan & elitserieklubbarna: Modo. "The heart of Hockey". Japp, man visar verkligen hjärta och respekt när man direkt efter KKV:s uttalande låtsas om att det har regnat och går ut på spelarmarknaden. (OBS: föregående mening kan innehålla spår av ironi). Har man tagit ett gemensamt beslut, då ska man fanimej också stå för det, och kämpa för det in i sista sekund. Det skulle fan inte förvåna mig om de också har haft ett finger med i spelet gällande att sätta press på KKV.
Ikväll har Hockeyligan ett extrainsatt telefonmöte. Jag hoppas - innerligen - att det mötet sätter käppar i hjulet för Modo och andra lag som har tanke att redan nu skriva feta kontrakt med spelare som kan vara borta igen om två månader och därmed skada serien - både ekonomiskt och spelmässigt. Jag hoppas också att de kommer fram med en överklagan som sparkar KKV:s arsle.
Om inte annat så kan ju Modo - och de klubbar som resonerar likadant som Modo - stå för det där vitet på 20 millar som KKV hotar med. Då kan de andra föreningarna göra som de vill utan att behöva oroa sig för att få betala för andras idioti.
LHC: Ni som har läst såhär långt har säkert förstått följande vid det här laget: jag vill inte se några lock-outspelare i elitserien. Jag tror inte att det gynnar svensk hockey. Kanske på kort sikt. Men det gör även en fylla. En klockren fylla brukar bara hålla i sig i några timmar. Sedan (i alla fall i min ålder) får du lida för det i en hel dag, en dag som får dig att önska att du inte tog den där sista ölen och gick hem med den där skatan. Men du får skylla dig själv, för du tänkte inte långsiktigt. Den här baksmällan kan drabba elitserien - och svensk hockey - rejält. Och då snackar vi inte en dag.
Men, här kommer också problemet. Jag vill ge cred till Mike som idag sa att "det här förändrar ingenting" och att han inte vill se några lock-outspelare i Sverige. Den synen delar jag med honom. Men, om HL ger med sig för KKV, om fler och fler klubbar börjar att signa spelare - oavsett om det sker nu eller i vinter - då har LHC inte råd att vänta. Vi vet hur det gick för HV. Lägg därtill att HV säsongen innan inte riskerade att åka ur Elitserien, vilket vi gjorde förra säsongen. Vi har inte råd att åka ur, och Clubens existens kan hänga på det här beslutet. Om vi inte tar in några NHL-proffs medan andra klubbar för glatta livet signar världsartister, då leker vi med en eld som kanske aldrig kan släckas och som ger brännsår som aldrig kan läkas.
Jag vill inte att Elitserien ska vara en sorts reservliga. Jag vill ge juniorerna speltid. Jag vill inte att publik som aldrig bryr sig annars ska vallfärda för att sedan inte bry sig längre. Jag vill inte ha lock-outspelare hit. Jag vill att LHC - och HL - fortsätter att kämpa för en NHL-fri elitserie. Men, och jag hatar att jag säger det här: när/om de första NHL-spelarna kommer, då måste vi plocka in dem.